De koppositie dankt het UMC Utrecht aan de nationale bekendheid van de organisatie en de hoge waarderingsscore. Ook als men het ziekenhuis nog nooit heeft bezocht, heeft men veel vertrouwen in het UMC Utrecht. UMC Groningen biedt de meeste kwaliteit volgens omwonenden.
Dit blijkt uit een grootschalig onderzoek Hendrik Beerda Brand Consultancy naar de merkkracht en het imago van alle 94 academische, gespecialiseerde en algemene ziekenhuizen van Nederland. Hiervoor zijn 4700 respondenten ondervraagd.
Sterke merken top 10
1. Universitair Medisch Centrum Utrecht
2. UMC St Radboud, Nijmegen
3. AMC Amsterdam
4. Erasmus MC, Rotterdam
5. NKI/Antoni van Leeuwenhoek Ziekenhuis, Amsterdam
6. Universitair Medisch Centrum Groningen
7. VU Medisch Centrum, Amsterdam
8. Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC)
9. Bronovo Ziekenhuis, Den Haag
10. Slotervaart Ziekenhuis, Amsterdam
Senioren
Wat verder opvalt aan het onderzoek, is de kritische houding die senioren in de afgelopen twee jaar hebben gekregen ten aanzien van ziekenhuizen. 55-plussers zijn aanzienlijk negatiever over ziekenhuizen gaan denken. Terwijl senioren in 2009 nog bovengemiddeld enthousiast over deze sector waren, is de stemming in korte tijd helemaal omgeslagen. “Alle negatieve publiciteit over ziekenhuizen heeft de 55-plusser kennelijk flink aangegrepen”, aldus merkadviseur Beerda. “Het imago van ziekenhuizen is vooral onder deze bevolkingsgroep veel minder sympathiek geworden. De informatievoorziening en de patiëntbejegening worden door hen minder positief beoordeeld.”
Kwaliteit top 10
1. Universitair Medisch Centrum Groningen
2. UMC St Radboud
3. Ziekenhuis NijSmellinghe, Drachten
4. Antonius Ziekenhuis, Sneek
5. Medisch Centrum Leeuwarden
6. Universitair Medisch Centrum Utrecht
7. Martini Ziekenhuis, Groningen
8. Slingeland Ziekenhuis, Doetinchem
9. Sint Maartenskliniek, Nijmegen
10. Isalaklinieken, Zwolle
De top-10 van sterkste ziekenhuismerken is in vergelijking met de vorige meting van 2009 vrijwel ongewijzigd. (Zorgvisie-Carina van Aartsen)
Zorgvisie magazine
Interesse in meer achtergronden? Word nu abonnee van Zorgvisie.
De kwaliteit van een geheel ziekenhuis is in feite niet beoordeelbaar. Van belang zijn de individuele prestaties per arts en per medisch specialist.
Deze zijn niet openbaar, dus dit onderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy dient als volstrekt ongeloofwaardig betiteld te worden.
De vraag is wie heeft opdracht gegeven tot dit onderzoek en wie betaalde dit onderzoek?