Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Virginia Mason inspireert op Zorgvisie Executive Seminar

Ruim 150 bestuurders en medisch specialisten hebben zich op het Zorgvisie Executive Seminar 'Specialist & Ziekenhuis: het kan samen!' laten inspireren door Gary Kaplan, CEO Virginia Mason Medical Center in Seattle, en Jack Silversin, CEO van het consultancybureau Amicus.
Virginia Mason inspireert op Zorgvisie Executive Seminar

Het publiek luisterde in de toplocatie Hotel Houten ademloos toe hoe Kaplan erin is geslaagd om Virginia Mason, een middelgroot ziekenhuis in Seattle (Washington), tot een van de beste ziekenhuizen in Amerika te maken. Cruciaal onderdeel van het succesverhaal vormt de samenwerking tussen ziekenhuisbestuur en medisch specialisten. Jack Silversin, bestuursvoorzitter van het adviesbureau Amicus, begeleidde Virginia Mason in maandenlange sessies waarin medisch specialisten en management spraken over wat ze bereid waren elkaar te geven en wat ze van elkaar mochten verwachten. De gesprekken mondden uit in een nieuwe manier van samenwerken.

Mismatch bestuur-medisch specialisten

‘Heel vaak is er een mismatch tussen wat ziekenhuizen en medisch specialisten van elkaar verwachten’, zei Silversin, die het seminar samen met Kaplan presenteerde. ‘In de oude cultuur van Virginia Mason waren de medisch specialisten koning. Het hele ziekenhuis was rond hen georganiseerd. Ze hadden professionele autonomie en zagen in het ziekenhuis niet meer dan een gebouw met faciliteiten waarvan ze gebruikmaken om hun patiënten naar eigen inzicht te behandelen. Dokters zagen zichzelf niet als onderdeel van de organisatie.’

Virginia Mason en lean

Virginia Mason omarmde in 2001 de Toyota-bedrijfsfilosofie van fouten uitbannen en continu streven naar verbetering. Het ziekenhuis sneed de Toyota-lean-methode op maat voor de gezondheidszorg in een allesomvattend managementsysteem: de Virginia Mason Production System (VMPS). Sinds de invoering in 2002 hebben patiënten sneller toegang tot artsen en hoeven ze minder lang te wachten. Medisch specialisten maken minder fouten. Verpleegkundigen brengen meer tijd door met patiënten. Het ziekenhuis springt slimmer om met de beschikbare ruimte, waardoor wordt bespaard op bouwplannen. De winst is spectaculair gestegen. ‘Het pad naar veiligere zorg is hetzelfde als het pad naar minder kosten’, zei Kaplan, een van de invloedrijkste mensen in de Amerikaanse gezondheidszorg.

Beste ziekenhuis van Amerika

Leapfrog, een coalitie van grote werkgevers, riep Virginia Mason in 2010 uit tot het beste Amerikaanse ziekenhuis van het eerste decennium. De organisatie selecteert op de combinatie van hoge kwaliteit met grote doelmatigheid. Aan de competitie deden 1184 ziekenhuizen mee.

Studiereis naar Virginia Mason in Seattle

Abonnees van Zorgvisie kunnen een uitgebreid achtergrondartikel lezen in het Zorgvisie Weekoverzicht dat vrijdag verschijnt. In de Zorgvisie Executive 16, die donderdag verschijnt, is er aandacht voor het veiligheidssysteem, waarbij iedere medewerker operaties en behandelingen kan stopzetten als de veiligheid in het geding is. Eerder verschenen in Zorgvisie Magazine 1/2 en 7 achtergrondartikelen over het succesverhaal van Virginia Mason. Deze nummers zijn ook los te bestellen. Zorgvisie Executive organiseert in 2013 een studiereis naar Virginia Mason in Seattle voor ziekenhuisbestuurders en medisch specialisten. U kunt zich opgeven bij Zorgvisie-redacteur Bart Kiers.

Kaplan en Silversin op IHI

Kaplan en Silversin geven hun seminar over het nauwer betrekken van medisch specialisten bij het ziekenhuis op congressen van het Institute on Health Imrovement (IHI): van 9-12 december op het National Forum on Quality Improvement in Health Care in Orlando (Florida) en van 16-19 april op het International Forum on Quality and Safety in Health Care in Londen. (Zorgvisie – Bart Kiers | Foto: Reed/Michel Zoeter)

Lees ook:

Virginia Mason on twitter
Kaplan vertelt in Amerikaanse Senaat

Eén reactie

  • no-profile-image

    Rob

    Kaplan en zijn Toyota production system en Silversin en zijn "there is no us and them, its us" en samen spraken ze over "shared vision". Ja daar ontbreekt het ook aan in NL. De brug slaan lukt de meeste bestuurders wel, maar dan vooral door naar "them" te luisteren ipv de medisch specialisten richting "us" te krijgen. Een goede ziekenhuisbestuurder maakt van zijn belangrijkste medisch specialisten "change sponsors", dat is duidelijk. De weg daar naar toe minder. Natuurlijk, we gebruiken een paar "lean-tools" and "large scale change management", maar een "sense of urgency" creëer je niet zomaar. "Create readiness by shining a bright light on all the reasons why change is necessary." Dat klinkt makkelijk, maar de benodigde gegevens zijn er niet. Als wij praten over de kwaliteit van zorg dan eindigen we steeds met discussies over de waarde van de data. Ik zou graag de begeleidende leidende rol vervullen waar Kaplan over sprak, maar de weg daar naar toe zie niet in Nederland.

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden