Het gebrek aan strategie hindert de zorginstelling om een duidelijke selectie te maken van eigen activiteiten. De BDO Branchegroep Zorg heeft een internetenquête gedaan onder 185 zorginstellingen. Volgens het adviesbureau blijkt dat het overgrote deel van de instellingen geen inzicht heeft in de kosten en opbrengsten van hun zorgproduct. “Terwijl dat cruciaal is voor de visievorming en de bepaling van de strategie,” aldus de BDO-onderzoeker in een advertorial in Zorgvisie.
Bedrijfsmatig
Volgens de BDO-adviseurs van de Branchegroep Zorg blijkt dat slechts 54 procent van de ondervraagde instellingen vindt dat ze bedrijfsmatig werken. Aan de hand van vijf kernthema’s – strategie en visie, bedrijfsmatig werken, kwaliteit en innovatie, organisatiestructuur en investeringsstrategie – hebben de onderzoekers gevraagd hoe de zorginstellingen er bedrijfsmatig voor staan. Volgens hen zitten acht op de tien zorginstellingen “nog in de ontkennende fase en bereiden zich niet of onvoldoende voor op wat komen gaat.”
Klant
Zorginstellingen zijn wel positief over hun kennis van de wensen van de klant, aldus de onderzoekers. Zes van de tien ondervraagde instellingen zeggen de wensen goed in beeld te hebben. Volgens de onderzoekers een “Voedingsbodem voor innovatie en kwalitatieve verbeteringen. Opmerkelijk is dat zes op de tien instellingen tegelijkertijd aangeven de subsidies op innovatiegebied te laten liggen.” (Zorgvisie – Carolien Stam / foto: ANP Lex van Lieshout)
Lees meer
Weer uitstel voor marktwerking ggz
Marktwerking apothekers leidt tot duurdere medicijnen
Kim Putters tegen marktwerking in de zorg
Winter: ‘Banken jagen marktwerking zorg aan’
@ Maurice: en dat doe je nu zelf ook al? En: hoe kunnen organisaties beter gerund worden?
Dit is voor mij ook een punt om geheel met deze ‘markt’ te breken!
Zorg geen Markt!!!
Overbodige regelgeving weg en onzinnige managers die alleen maar met elkaar onderling concurreren eruit!
Het personeel op de werkvloer zou eens bevraagd moeten worden hoe zorgorganisaties beter gerund kunden worden. Ik durf te wedden dat de client meer zorg kreeg voor minder geld!
De vergelijking zal toch eens gemaakt moeten worden met de het debacle in de financiele wereld: daar lag de kern in het geloof, dat je met krediet nemen geld kan verdienen. Het rekenspel werd tot de hoogste regionen als toekomstvast gezien. In de zorg, waar de exponentieel toenemende lifestylediseases de Geneeskunde overspoelen, zul je nooit met marktwerkingsmechanismen uitkomen.Artsen , bestuurders, noch beleidsmakers hebben enige grip op de onderliggende oorzaken. De kruik zal te water gaan tot hij barst. Daar hebben accountants geen weet van. Net als in de financiele wereld zal de wal het schip gaan keren. Daar kunnen rekenmeesters die het AngloAmerikaanse model ipv van het Rijnlandsmodel hanteren, geen rol in spelen. Ook bij de omslag zullen vooral de mensen zelf het gelag moeten betalen. Enerzijds is dit niet anders, anderzijds is het breed onverantwoord omspringen met de eigen lifestyle en gezondheid ( zeker bij onze kinderen) een situatie , die om revisie en het doormaken van dieptepunten vraagt.
De Zorgbijlage van het Fd staat vol omineuze tekens.
Helaas slaat BDO in deze ingekochte advertentieruimte helaas volledig de plank mis. Instellingen zijn aan heel veel regels gebonden waaronder het niet mogen weigeren van cliënten uit de doelgroep.
Zie dan nog maar een bedrijfsmatige strategie te ontwikkelen. Daarvoor moet je toch keuzes kunnen maken in winstgevende en verliesgevende onderdelen en stukken kunnen afstoten. Die mogelijkheid bestaat niet.
Wat jammer dat BDO in hun stuk de plank echt volledig misslaat. De zorgregels zijn dusdanig strak dat van een bedrijfsmatige uitvoering van een instelling echt geen sprake kan zijn. Het weigeren van cliënten uit de doelgroep bijvoorbeeld is echt niet mogelijk op straffe van het verlies van contracteerruimte.
Zorg is geen Markt! Laat dat nu maar weer eens duidelijk gemaakt worden uit onderdachte hoek namelijk BDO. Als dat dan zo is stop er dan ook meteen mee.
Wij missen in de Zorg de Ondernemers-mentaliteit. Veel Bestuurders zijn te veel bezig met het in stand houden van de Burocratische regels en bezig met “als de cijfers maar in orde zijn “. Een goed Ondernemer is veel aan het Netwerken en bezig met :
* VISIE.
* DAADKRACHT.
* FOCUS.
* VOORTSCHRIJNEND INZICHT !
De Politiek kijkt toe , maar onderneemt weinig en Debatteerd verder over ….