Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Doelgroepenmarketing rukt op

Folders in het Turks en Marokkaans, aparte verzekeringspakketten voor 50-plussers en voor studenten (met gratis condooms) en leefstijlgroepen voor dementerende ouderen. Het bedienen van specifieke groepen consumenten, marktsegmentatie en doelgroepenmarketing genoemd, rukt op in de zorg.

Zorgverzekeraar Agis heeft een paar honderdduizend Turken en Marokkanen als klant en bedient hen in de eigen taal, met persoonlijke voorlichting in buurthuis of moskee en via medewerkers uit die doelgroepen. De verzekeraar heeft servicepunten in Turkije en Marokko, investeert daar in de zorg en vergoedt specifieke behandelingen. Woordvoerder Jaap Knoppert: “Als je zoiets wilt doen, moet je het goed doen. Het vergt extra investeringen en een toegespitste benadering, zowel in marketing en communicatie als in het aanbod van producten.”

Geuren, kleuren en muziek

Zoals Agis de nieuwe Nederlanders als doelgroep benadert, zo bracht Zilveren Kruis Achmea een zorgpakket voor 50-plussers op de markt en bood studenten een korting op de basispremie plus gratis honderd condooms per jaar. Een ander voorbeeld van segmentatie en doelgroepdenken laat de stichting Woon- en Zorgcentra Haaglanden (WZH) zien. De locatie Strijp-Waterhof biedt vijf leefstijlen voor dementerende ouderen, van ‘Indisch’ tot ‘natuur en cultuur’. Deze leefstijlen komen terug in de inrichting en het gebruik van geuren, kleuren en muziek. (Walter van der Hulst)

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.