Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Tip 2: De beste verzorger wint niet automatisch

Wat was het eerste alcoholvrije biermerk in Nederland? Grote kans dat u zegt: Buckler (later desastreus op de hak genomen door Youp van ‘t Hek) of Bavaria (de uiteindelijke marktleider). Beide antwoorden zijn fout. Want het merk Clausthaler was feitelijk de eerste in het schap. De weg naar een sterke marktpositie loopt vaak via een sterke ‘breinpositie’. Veel leidende merken zijn begonnen als slim communicerende pioniers. In de wetenschap dat, als een initiatief aanslaat, er publicitair geoogst kan en moet worden.

Pionier
Het oogziekenhuis Rotterdam werd in het rapport van TPG-topman Bakker getypeerd als ‘een pionier op het gebied van patiëntenlogistiek.’ Het Diaconessenhuis in Leiden communiceerde actief dat het ‘als eerste ziekenhuis besloot om alle maaltijden à la carte te serveren’. Marketing draait niet alleen om feiten, maar ook en juist om perceptie.

Bekroning
Dat gaat zelfs op voor feitelijke prijswinnaars. Want een bekroning, zoals de Food is Care Award voor de beste keuken in zorginstellingen, moet je wel uitbuiten. De winnaar van vorig jaar, een verpleeghuis, kreeg uiteindelijk minder publiciteit dan de als tweede geëindigde Maartenskliniek, die zichzelf profileerde als ‘het beste ziekenhuis in de Top 100 van voedingsdiensten van zorginstellingen’. Kortom: zorg dat u in de beeldvorming van de klant ‘de eerste’ bent.

Administrator

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden