Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Tip 27: Geef een zorgprogramma merkpotentie

GGZ-aanbieders zijn druk met het ontwikkelen, beschrijven en communiceren van zorgprogramma’s. Geestelijke GezondheidsZorg Eindhoven en de Kempen (GGzE) definieert een zorgprogramma als ‘een heldere beschrijving van alle zorgactiviteiten waarmee wordt aangesloten bij de zorgvraag. (…) Cliënten kunnen zo goed vooraf beoordelen, overleggen over alternatieven, keuzes maken en de zorg achteraf toetsen.’

Vraagsturing concretiseren

GGzE is slechts één van de vele instellingen die op deze manier hun aanbod voor bijvoorbeeld angststoornissen, persoonlijkheidsstoornissen, stemmingsstoornissen en andere problemen gestalte geven en in de etalage zetten. Zorgprogramma’s zijn bedoeld om vraagsturing te concretiseren, om meer samenhang aan te brengen in de zorgverlening, om de kwaliteit beter te kunnen bewaken, om de transparantie te vergroten en om de efficiency te verbeteren. Ook wordt via zorgprogramma’s de relatie met de financiering in de vorm van diagnose-behandelingcombinaties (DBC’s) gelegd.

Zorgmarketing

Zorgmarketeers moeten niet wachten tot een zorgprogramma ‘klaar is voor de verkoop’. Zij moeten ook en juist betrokken zijn bij het ontwerp van zorgprogramma’s en dat gebruiken voor markt- en klantgerichte productontwikkeling. Het klantperspectief wordt nu vaak beperkt tot een toets van de patiëntenorganisatie of cliëntenraad. Beter is om zorgprogramma’s van meet af aan vanuit meerdere perspectieven tegelijk te ontwikkelen: cliënt en zijn familie, verwijzer, hulpverlener en zorgverzekeraar. De in de dienstensector gebruikte methodiek van serviceconceptontwikkeling komt daarbij goed van pas.

Merkpotentie

Verder is het zaak om steeds de vraag te stellen: waarom is deze aanpak nu zo typerend voor onze organisatie en waarin onderscheidt dit zich nu van onze concurrenten? Wie daarop een scherp antwoord weet, beschikt over een krachtig marketingmiddel: een zorgprogramma met merkpotentie.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.