Drie Amsterdamse cardiologen hebben met hun zelfstandig behandelcentrum volgens eigen zeggen een gat in de markt aangeboord. Zij willen aantonen dat medische zorg ‘sneller, beter en klantvriendelijker kan’. Dat moet de nieuwe minister als muziek in de oren klinken. ‘Cadiologiecentrum Zuid’ zet zich niet af tegen de gevestigde orde. Integendeel, men werkt graag samen met cardiologieafdelingen van ziekenhuizen, zo meldt het Financieele Dagblad.
Gat in de markt
Het gat in de markt heeft te maken met de wachtlijsten van de grote Amsterdamse ziekenhuizen voor cardiologiepatiënten. De flessenhals zit vooral bij de planning en logistiek op de polikliniek. Terwijl er juist overcapaciteit is voor operaties en dotterbehandelingen. Cardiologiecentrum Zuid richt zich uitsluitend op de poliklinische zorg en levert vervolgens een ‘kant-en-klare patiënt’ aan bij de ziekenhuizen. De patiënt kan de volgende dag terecht en staat nog dezelfde dag met een diagnose weer buiten. Mede met behulp van een volledig digitaal traject, van inschrijving tot diagnose. De marketinginspanningen van deze ondernemende cardiologen zijn volledig gericht op de verwijzende huisartsen in de omgeving. De cardiologen bezoeken hen en geven gratis bijscholingscursussen.
Sprong in het(on)diepe
Een mooi voorbeeld van ondernemingszin en ‘business-to-business marketing’. Nader beschouwd is het initiatief gebaseerd op twee elementen: de wachtlijsten bij ziekenhuizen en de volgzaamheid van patiënten als het gaat om de verwijzing door de huisarts. De vraag is hoe lang dat stand houdt. Ziekenhuizen werken hard aan betere planning en logistiek en het terugdringen van (poliklinische) wachttijden. En patiënten worden mondiger en kritischer en daarmee minder volgzamer. Dus: kijk voordat u in een ‘gat in de markt’ springt ook even hoe diep het eigenlijk is.