Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

‘Ziekenhuizen laten zich vaker sponsoren’

Ziekenhuizen zijn op zoek naar sponsors. Die moeten de 'extra's' betalen als medische apparatuur of een vergaderzaal. Dit constateert NRC Handelsblad. Volgens de krant was dit tien jaar geleden ondenkbaar.

Het Erasmus Medisch Centrum vond in Unilever een sponsor voor een langlopend onderzoek onder kinderen en Heineken sponsort ook, met als tegenprestatie vragen over drankgebruik. Ziekenhuizen krijgen van de overheid en zorgverzekeraars geld voor patiëntenzorg, onderzoek en onderwijs.

Tegenprestatie
Als ze meer willen, zijn ze voor de financiering aangewezen op particulieren en bedrijven, schrijft NRC. Veel ziekenhuizen hebben dan ook een stichting "Vrienden van...", maar sponsoring gaat verder, daarvoor moet een tegenprestatie geleverd worden. Het blijkt voor ziekenhuizen relatief makkelijk om duidelijk te maken hoeveel geld ze nodig hebben en wat ze daarvoor niet willen prijsgeven dan duidelijk te maken aan de sponsor wat deze als tegenprestatie kan verwachten.

‘Sponsoring niet slim’
Bram den Engelsen, docent Strategische Dienstenmarketing aan de Academie voor Management van de Rijksuniversiteit Groningen, reageert in de marketingspecial van ZorgVisie op het artikel in NRC-Handelsblad. "Sponsoring roept dilemma’s op: hoe ver kun je gaan en hoe afhankelijk word je?", vraagt hij zich af. Uit marketingperspectief is het helemaal niet zo slim om je te laten sponsoren, vindt Den Engelsen. Sterke merken gaan voor een andere aanpak.(NRC / ZorgVisie)

Administrator

Gerelateerde tags

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden