Eind vorig jaar was al duidelijk geworden dat verzekeraars verliezen accepteerden om zoveel mogelijk klanten voor hun zorgverzekeringen te werven. De verzekeraars hebben polissen vaak niet kostendekkend in de markt gezet en gaven miljoenen uit aan reclamecampagnes. DNB gaat onderzoeken hoe de premiestelling voor 2007 is opgebouwd. Als deze niet kostendekkend is, vraagt DNB om de lange termijn visie.
Ruimhartige toelating
Op de aanvullende verzekeringen verwachten de verzekeraars een verlies van nog eens 40 miljoen euro te boeken. Volgens DNB komt dit doordat consumenten hun verzekeringspakketten kritischer tegen het licht hebben gehouden. Ook zijn verzekeraars ruimhartig omgegaan met het accepteren van nieuwe klanten voor aanvullende verzekeringen. Dit veroorzaakt een hogere schadelast per afgesloten aanvullende verzekering, aldus de toezichthouder.
Scherp
Ookal zijn de premies dit jaar verhoogd met 8 tot 10 procent, DNB vindt de prijzen ‘nog altijd scherp’. Naast premieverhogingen proberen de zorgverzekeraars de kosten te drukken. Bij Zilveren Kruis, onderdeel van Achmea, verdwenen dit jaar al 1200 banen door de kosten van de invoering van het nieuwe zorgstelsel. Ook bij andere grote verzekeraars zijn veel banen geschrapt.
Financiële positie
De verliezen betekenen niet dat zorgverzekeraars in grote financiële problemen komen. Hun financiële positie is toereikend, zo stelt DNB. Wel zijn verzekeraars die ook aanvullende verzekeringen aanbieden vermogender dan verzekeraars die alleen de basisverzekering in hun pakket hebben. (ANP)
Lees ook:
–
–
–