Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Jos Dijkers: ‘Ik wil achten en negens scoren’

Jos Dijkers houdt van pionieren. VieCuriVitaal, de commerciële dochter van het Noord-Limburgse ziekenhuis, is zijn tweede schepping. Met als nieuwste gebbetje een cadeaubon voor pretecho’s.

Jos Dijkers prijst zich gelukkig dat hij in deze tijd leeft. De privatisering in de zorg past hem als een handschoen. “Ondernemen zit in mijn dna.” En pionieren is zijn passie: tien jaar geleden richtte hij de Zorgservices Twente op als commerciële spin-off van het Streekziekenhuis Midden-Twente, met als blikvanger het Zotel ofwel zorghotel. Op dat spoor is hij verder gegaan in Noord-Limburg, waar hij oprichter en directeur is van VieCuriVitaal , een dochter van VieCuri, Medisch Centrum voor Noord-Limburg. Daarnaast is hij sectormanager in dat ziekenhuis. De twee banen combineert hij doelbewust. “Ik ben vertrouwd met de ziekenhuissetting en ik weet waar ik iets voor Vitaal moet halen als ik het nodig heb.”

Spataderavonden

In de opbouwfase van Vitaal heeft Dijkers’ geestdrift de nodige barrières geslecht. “Als je ondernemend bent, neem je risico’s, en ik acteer dagelijks in een omgeving waar risico’s gemeden worden. De ratio is heilig. Ik ga ook van het onderbuikgevoel uit. Ik wil achten en negens scoren, geen zesjes. Ik scoor ook wel eens een vier. Dat hoort erbij. Ik kan goed bakzeil halen – al gebeurt dat weinig, want door goed overleg met de raad van bestuur en raad van toezicht weten ze wat ik doe. Maar ik sta wel als doener te boek. En ik ben ongedurig en ongeduldig. Als een idee goed is, gá ik ervoor. Dat hoeft niet mijn eigen idee te zijn. VieCuriVitaal zie ik ook als platform voor mensen die iets nieuws willen.”
Bij het ontwerpen van de medi-checkups die bij Vitaal worden verricht, stapte Dijkers naar de Limburgse Werkgevers Vereniging, vermoedend dat daar veel belangstelling zou bestaan voor zo’n ‘APK-keuring’. Ook vestigde hij een arbeidsmedisch centrum, een soort arbodienst, die onder meer het personeelsbestand van moederbedrijf VieCuri als klant heeft. Voorts een cosmetisch lasercentrum en de zogeheten spataderavonden, waar klanten binnen een paar uur diagnose plus behandeladvies krijgen. En kijk eens wat Dijkers nu op tafel legt: een Vitaal-cadeaubon à 75 euro voor een zogeheten pretecho op dvd. “Zo proberen we steeds nieuwe producten te bedenken. Het is niet anders dan wanneer je ijs verkoopt: af en toe moet je met een nieuw smaakje komen.”
Bijvoorbeeld de Zorgboulevard die vanaf 1 juli 2007 de centrale hal van het ziekenhuis in Venlo gaat domineren: twaalf winkels met allerhande zorgproducten die je in een ziekenhuis krijgt voorgeschreven en waarvoor je normaal naar een ander adres moet. Het idee kreeg Dijkers al in Twente, waar hij de eerste zorgboulevard realiseerde. Destijds wilde hij ook een polytheek, een ziekenhuisapotheek die rechtstreeks aan patiënten levert, maar dat mocht toen niet. Sinds dit jaar mag het wel. Dijkers spreekt euforisch van een revolutie. Zo blijft hij zijn ondernemerschap botvieren. “En dat pionieren. Van niets iets maken vind ik het leukste. Van iets méér maken is al minder leuk.”

Ziekenhuisdier

Maar je moet hem niet overplanten naar een puur commercieel bedrijf. “ Ik ben een echt ziekenhuisdier, op mijn achttiende begonnen als verpleegkundige, dus gepokt en gemazeld in het metier. En ik heb het hier financieel en sociaal naar mijn zin. Als ik mijn ondernemerschap maar kwijt kan. En mijn geldingsdrang. Maar ik doe niets alleen, ik vind het fantastisch om andere mensen mee te krijgen, te enthousiasmeren. En de successen vieren we uiteraard samen. Daar geniet ik zeer van.” (ZorgVisie - Trix Broekmans)

Lees ook over de andere twee genomineerden:
Herman Blom en Eelco Damen

Administrator

Gerelateerde tags

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden