Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Strategisch onbenul runt ziekenhuis

Ziekenhuisbestuurders kijken niet verder dan hun neus lang is. Binnen het beperkte zicht op de toekomst van hun organisatie, maken sommigen ook nog eens kanjers van fouten.
Strategisch onbenul runt ziekenhuis

Dat zou je kunnen concluderen uit enkele nieuwsberichten van afgelopen week. Het eerste behelst een gebrek aan strategische visie van ziekenhuisbestuurders en borrelt op uit de bron van KPMG. Een tweede alarmsignaal klinkt luid op in het Meppeler Diaconessenziekenhuis. De Inspectie voor de Gezondheidszorg waarschuwt de raad van bestuur voor de tweede en waarschijnlijk laatste keer. Medisch specialisten maken meer ruzie met elkaar dan goed is voor de patiënten. En daar moet de raad van bestuur maar eens een eind aan maken. Eerder greep de inspectie hard in bij soortgelijke collegiale naijver in het Maasziekenhuis in Boxmeer en St. Jans Gasthuis in Weert .

Zo lang de raden van bestuur alles in het werk moeten stellen om medisch specialistische kemphanen in het gareel te krijgen, komen ze er natuurlijk niet aan toe om zich zorgen te maken over het matige rapportcijfer dat ze krijgen van patiënten. Laat staan om strategisch uit het raam te turen en te mijmeren over een mooie toekomst.
Door: Ruud Koolen

Blijkbaar is het gebruik geworden om, daar waar het gaat over ziekenhuismanagement, kort door de bocht te moeten schrijven. Ik zou bijna zeggen een wat populistiche berichtgeving. Naar mijn stellige indruk kijken ziekenhuisbestuurders wel degelijk verder dan hun neus lang is, doch worden zij flink ingeperkt door wet- en regelgeving. Waar ik het wel mee eens ben is dat bestuurders niet altijd bij machte zijn de medische macht in het gareel te krijgen. Voor wat dat laatste betreft zou een flinke dosis doorzettingskracht -en macht (durf) voor een aantal bestuurders niet misstaan!

Johan Detering woensdag 12 juli 2006

Beste Ruud, Ik ben het met het rapport en met de reacties in het geheel niet eens. Zoals gewoonlijk wordt het hebben van een strategie verward met het hebben van een expliciet strategisch plan. De ziekenhuizen hebben in meerderheid wel degelijk een strategie, zoals wij vorig jaar in onze studie naar de top van de Nederlandse ziekenhuizen constateerden. Het is alleen niet zo'n spectaculaire strategie, namelijk een van pappen en nathouden, respectievelijk van voorzichtige stappen voorwaarts. En het boeiende is: het is nu de beste strategie want marktwerking is vooral politieke retoriek van een inmiddels vleugellam kabinet. Aan 15 criteria voor een volledige markt voldoet de huidige wetgeving maar voor vier punten werkelijk aan marktwerking. Tevens zijn de zorgverzekeraars in het geheel niet in de positie om te schuiven met grote pakketten produktie volgens een soort preferred provider model. En ten slotte, en daar geef ik iedere studie gelijk, is het interne management van de organisatie door diezelfde wetgever niet in de positie geplaatst om werkelijk strategisch te sturen (hetgeen er ook voor zorgt dat externe financiers geen zin hebben geld te steken in de huidige ziekenhuizen). Het debat kan pas gevoerd worden als ALLE mythes zijn doorgeprikt. Steven de Waal, Executive Public SPACE Foundation, www.public-space.com

Steven de Waal maandag 10 juli 2006

Beste Ruud & Leo, We weten het dus allemaal en al heel lang dat ziekenhuizen blijkbaar geen strategische visie hebben. Dat is en blijft schokkend. En dus nieuws. Ik geloof nog steeds heilig in de keten "Structure follows Strategy" en vervolgens "Control follows Structure". Begin dan ook waar je moet beginnen, de strategische visie, inclusief de positie van de medisch professional.

Albert Hagedoorn, 2control vrijdag 07 juli 2006

Beste Ruud, De afgelopen week heb ik er met stijgende verbazing kennis van genomen dat de serieuze media zoveel aandacht geven aan een onderzoek over strategie waar als belangrijkste conclusie uit komt dat ziekenhuizen geen strategie hebben. Dit is toch geen nieuws... Iedereen in de sector had je dit vooraf kunnen vertellen. Je moest je pas echt druk gaan maken als directies in het verleden zeiden dat ze met strategie bezig waren. Dat was tot voor twee jaar terug ook absoluut niet zorgwekkend; het waren uitvoeringsorganisaties die taken op het gebied van gezondheid hadden uit te voeren. En de keuzevrijheid van directies was relatief beperkt. Ik wil voorkomen dat het lijkt alsof ik me wil afzetten tegen een concurrent. Dat is beslist niet de bedoeling. Maar ik merk in mijn adviespraktijk bij Berenschot Zorg dat er zoveel betere en spannender zaken te melden zijn over strategie in ziekenhuizen. Wat is strategie van een ziekenhuis zolang je onvoldoende zicht hebt op de ambitie van de medische professional? Wat is er voor nodig om die ambitie op tafel te brengen? Worden maatschappen daartoe geprikkeld? Prikkelen ze ook zichzelf of irriteren ze zichzelf? Wat is strategie zolang de discussies over echte keuzes wordt vermeden? Daar is ook iets over te zeggen. Zou dat niet veel interessanter zijn om hier eens iets over te schrijven? Naar ik hoop geven bestuurders van ziekenhuizen in de komende dagen ook hun opvatting weer op dit open medium van Elsevier.

Leo Broekman vrijdag 07 juli 2006

Administrator

Gerelateerde tags

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden