Jaaroverzicht / juli

Zorgautoriteit NZa geeft groen licht voor vrije prijzen

De NZa ziet geen belemmering voor verdere uitbreiding van het b-segment voor vrije prijzen in de ziekenhuiszorg. De Tweede Kamer trapt echter op de rem. Een kamermeerderheid zegt pas akkoord te willen gaan met verdere uitbreiding van het b-segment als de Kamer een oordeel heeft kunnen vellen over het Nza-rapport.

Ontslaggolf onder zorgbestuurders

Zorgvisie signaleert een ontslaggolf onder zorgbestuurders. Alleen al in de eerste helft van dit jaar zijn meer bestuurders van zorginstellingen de laan uitgestuurd dan in 2007. De ontslaggolf is sectorbreed, maar de piek zit bij de thuiszorginstellingen. De oorzaak van de vele ontslagen ligt volgens deskundigen aan de veranderde en risicovollere zorgwereld met marktwerking, kritische zorgconsumenten en veeleisende zorgverzekeraars.

Bouwstop dreigt in care

De aanhoudende onduidelijkheid over de vergoeding van de kosten voor bouw zal leiden tot een bouwstop in de care, zo waarschuwt het Bouwcollege. Die onzekerheid zal leiden tot stagnatie in de bouw van zorginstellingen voor ouderen en gehandicapten, zo zeggen ook brancheorganisaties.

Naar augustus
Terug naar het jaaroverzicht