Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Jaaroverzicht / mei

Zeeuwse ziekenhuis-gate continues

De onrust rondom de Zeeuwse ziekenhuisfusie heeft nu ook de landelijke politiek bereikt. Er zou sprake zijn van commerciële belangenverstrengeling tussen de Oosterscheldeziekenhuizen en het zakenleven. Alles draait om de keuze voor Goes als hoofdlocatie voor het nieuwe fusieziekenhuis. Ook moeten Ziekenhuis Walcheren en de Oosterscheldeziekenhuizen bezuinigen om niet in de rode cijfers te komen. Dat betekent dat er geen nieuwe uitgaven aan personeel en spullen gedaan zullen worden en er niet meer wordt geïnvesteerd. Klink vindt dat de bestuurders een sfeer van wantrouwen creëren door onvoldoende met maatschappelijke partijen in de regio in gesprek te gaan. Van de NMa mogen de Zeeuwse ziekenhuizen nog niet fuseren. De NMa wil de beoogde fusie opnieuw diepgaand onderzoeken.

Amsterdam Thuiszorg wordt verdeeld

Het financieel noodlijdende Amsterdam Thuiszorg heeft officieel steun aangevraagd bij de NZa. Het kampt al meer dan een jaar met miljoenenverliezen. Staatssecretaris Bussemaker zegt dat slecht management door zorgbestuurders niet moet worden beloond met financiële steun. De NZa geeft geen steun. Amsterdam Thuiszorg wordt gered en gaat fuseren met Cordaan. Een kwart van de contracten gaat naar Evean en vijf procent is voor de Zonnehuisgroep. Bekend wordt dat oud-bestuurder Gerard Tanke van Amsterdam Thuiszorg een gouden handruk van 650.000 euro heeft ontvangen.

Rapporten over de brand bij Twenteborg

De Inspectie voor de Gezondheidszorg komt met het rapport over het Twenteborg Ziekenhuis in Almelo. Conclusie is dat het ziekenhuis heeft geknoeid met de anesthesiezuilen in de operatiekamers. De kans op een zuurstofbrand was daardoor onverantwoord groot. De inspectie stelt landelijk onderzoek in bij alle ziekenhuizen naar de aanwezigheid en functioneren van een veiligheidssysteem rond de patiënten en de medische apparatuur die daarbij gebruikt wordt. Ook de Onderzoeksraad voor Veiligheid presenteert de resultaten van haar onderzoek. Het ziekenhuis in Almelo is volgens de onderzoeksraad tekort geschoten bij het onderhoud van de anesthesiependel die de brand veroorzaakte waar een 69-jarige patiënte bij om het leven kwam.

Naar juni

Terug naar het jaaroverzicht

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.