Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties1

Rondetafelbijeenkomst reputatiemanagement

Wat hebben de bestuurders en toezichthouders nu eigenlijk geleerd van de rondetafelbijeenkomst over reputatiemanagement?

Freek Muller, partner bij headhunter Holtrop Ravesloot:

Ik denk dat een van de belangrijkste dingen die je kunt leren is dat je het met elkaar doet. Daar ontwikkel je zelfreinigend vermogen, daar ontwikkel je met elkaar normen die gelden in een bepaalde sector. En daarmee weet je .. naar externe stakeholders die je voortdurend en steeds meer onder druk zetten. Daarmee blijft een functie als zorgbestuurder ‘do-able’. Dat gekoppeld aan een raad van toezicht die daar onvoorwaardelijk in steunt, die aanspraakbaar is, dan maak je meters met elkaar.”

Willem van Hassel, voorzitter raad van toezicht St. Franciscus Ziekenhuis Rotterdam:

“In veel gevallen kunnen stakeholders ook bondgenoten zijn. Zorgverzekeraars, maar ook bijvoorbeeld cliëntenraden.”

Leo Schoots, interim voorzitter raad van bestuur Albert Schweitzer Ziekenhuis:

“Probeer mensen die van buiten de sector komen voor te bereiden op wat het is. Leer ze de kluit kennen en leer ze de vaardigheden aan om daarmee om te gaan. Het management onder het niveau van de raad van bestuur is vaak, om het plat te zeggen, ‘verpleegkundigen met een hobby’. Zij lopen vaak aan tegen het Peter Principle bij schaalvergroting die er aan de orde is. Die mensen worden vaak maar matig voorbereid in hun ontwikkeling. Investeer daar dus in, zou ik zeggen.”

Geert Blijham, voorzitter raad van bestuur Universitair Medisch Centrum Utrecht:

“Misschien is mijn primaire boodschap wel, als je het hebt over de reputatie van de sector dan kan die niet anders worden gevormd dan door de afzonderlijke delen. Die zijn soms in competitie met elkaar, dat is een beetje lastig. Als de kracht van de organisaties goed is, gaat daar ook een reputatievoordeel voor de sector vanuit. Wij hebben alle zevenhonderd leidinggevenden een management development cursus doorgejaagd in de afgelopen zeven jaar. Ik heb persoonlijk hun diploma’s uitgereikt. Kost echt niet zoveel tijd, maar je bent er even. En je kunt nog even persoonlijk uitleggen hoe belangrijk het is. Ik denk dat er een wereld te winnen is aan verberen van de kracht van je eigen organisatie.”

Jeroen Crasborn, directeur innovatie en strategie van Agis:

“Het spreekt me aan dat je als bestuurder naast je professional gaat staan die het verdient. En die laat je niet los. Een partij die het verdient, daar moet de financier naast gaan staan, niet er tegenover. Je zult met een aantal partijen een duurzame samenwerking moeten ontwikkelen. Dan is het niet zo gemakkelijk voor anderen om dat imago te breken. Ik geloof heel erg in het maken van assen, gebaseerd op vertrouwen.”

Moniek van Jaarsveld, bestuursvoorzitter van ouderenzorgorganisatie Warande:

“Ik denk dat het nog beter kan. We kunnen nog beter contact maken met de werkelijke vragen van het publiek. Dat je een nieuwe boodschap formuleert vanuit de sector die meer aansluit bij de verwachtingen van mensen van buiten.”

Armand Höppener, 23 jaar psychiater en ggz-bestuurder geweest en nu adviseur bij de inspectie:

“Als ik vanavond beluister, zou ik het mooi vinden als de inspectie er in slaagt, om ondanks alle reacties die we daarop krijgen, de druk toch op te voeren. Als de Inspectie daar in slaagt, zullen de partijen er toe veroordeeld worden om het gezamenlijk tegen ons op te nemen. Dat vinden we niet leuk maar voor de patiëntenzorg is het wel goed. Dan zullen ziekenhuizen en patiënten denken: wij zullen die Inspectie eens even een lesje leren. Wij doen het wel zelf.”

Gespreksleider Paul Turken: “Waarbij de verantwoordelijkheid ligt bij de Inspectie om het zo te doen dat het nog net steun is en nog net geen rem. Die balans is heel moeilijk, maar wel interessant.”

Willem van Hassel: “Ik denk dat primair de rol van de Inspectie naar de individuele instellingen uitgaat. En niet naar de collectiviteit.”

Gespreksleider Paul Turken: “Daar is heel competent drukmanagement voor nodig van de Inspectie en dat stelt wel wat eisen aan de Inspectie.”

Eelco de Boer, voormalig voorzitter raad van bestuur Alysis zorggroep:

“We zien enige polarisatie vanuit het verleden tussen verschillende groepen binnen de zorginstellingen. Ik denk dat de toekomst ligt in de integratie van al die spelers. De modellen waarin we samenwerken binnen de organisaties, zullen zo moeten zijn dat met name de professionals en de rest daar omheen één geïntegreerd team worden. Dan raak je echt van die polarisatie af.” (Zorgvisie-Carina van Aartsen)

Bekijk de inhoud van Zorgvisie magazine, januari 2009

1 REACTIE

  1. Bovenstaand gelezen, maar wat zeggen die Bestuurders; etc. concreet naar de Doelgroep ;de CLIENT.Daar doen we het met zijn Allen voor. Zie ook de Ziekenhuis-Statuten ! Wij ( zelf ook werkzaam in de Zorg ) moeten het Debat aangaan met onze Doelgroep de Client !!!Daar kunnen zeer goede voorstellen uitkomen , waar we zelf nog niet aan gedacht hebben.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.