Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

TSN in de aanval

De marktwerking zorgt steeds weer voor nieuwe fenomenen. Zoals nu in de thuiszorg. Daar is de eerste agressieve reclamecampagne gespot.
TSN in de aanval

Een agressieve campagne is er een waarin je als bedrijf de concurrent aanvalt. In sommige economische sectoren is dat heel gebruikelijk. Zo zijn bierbrouwers Heineken en Bavaria al jaren in een marketingoorlog verwikkeld. De wapens zijn reclamespotjes waarin het merk van de tegenstander in diskrediet wordt gebracht. De zorg heeft zich nooit tot dergelijke campagnes hoeven te verlagen. Sterker nog, zonder concurrentie hoefden instellingen zelfs nauwelijks reclame te maken. Met de invoering van de marktwerking zijn deze tijden van rust op het reclamefront definitief voorbij. Het eerste schot is vorige week gelost. Niet verwonderlijk gebeurde dat in de markt voor de huishoudelijke hulp. Het was te verwachten dat dit gedeelte van de zorgmarkt, dat als eerste compleet is vrijgegeven, de primeur heeft. Het gaat om ThuiszorgService Nederland (TSN), het veel bekritiseerde thuiszorgbedrijf waar schoonmaakreus Asito een flink belang in heeft. TSN plaatste een advertentie waarin ze concurrent Vitras/CMD beschimpt om de keuze te stoppen met het leveren van huishoudelijke hulp in een aantal gemeenten. Het bedrijf adverteert onder andere met de volgende tekst in het lokale dagblad en op haar eigen site: “Vitras/CMD heeft weloverwogen het besluit genomen om te stoppen met de huishoudelijke hulp. Wij kunnen ons echter voorstellen dat cliënten en medewerkers door de mededeling van Vitras/CMD ongerust zijn geworden. TSN gaat verder waar Vitras/CMD stopt.” Logischerwijs is Vitras/CMD bestuurder Ella van Lingen ‘not amused’. Ze noemt de reclame-uiting onnodig verontrustend en ‘niet collegiaal’. Vitras/CMD had een ‘tegen-advertentie’ kunnen plaatsen met de melding dat de zaakjes bij TSN ook niet helemaal op orde zijn. Althans, vakbond ABVAKABO FNV heeft TSN een ultimatum van twee weken gesteld om netjes het loon aan de medewerkers uit te betalen. Zo niet, dan start Abvakabo individuele procedures voor individuele leden om alle openstaande vorderingen te innen. En dat is natuurlijk geen goede reclame. (Zorgvisie – Wouter van den Elsen)

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.