Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties4

‘Opvallend dat de NPCF niet spreekt over de rol van de patiënt’

Mark van Dorresteijn
Het overzicht dat artsen en apothekers hebben van het medicijngebruik van hun patiënten klopt een op de drie keer niet met de gegevens die de patiënt heeft. Dat stelt patiëntenorganisatie NPCF. Medicijngebruik zou te weinig worden besproken. Volgens Willem van de Spijker, kandidaat voor de titel Talent van het Jaar 2011 en beherend apotheker van Mediq apotheek ’t Heelhuis in Helmond, heeft ook de patiënt een verantwoordelijkheid.
‘Opvallend dat de NPCF niet spreekt over de rol van de patiënt’

Hoe houden jullie het overzicht zo actueel mogelijk?

”Wij werken samen met verschillende zorgverleners, zoals huisartsen, tandartsen en diëtisten. Wanneer een zorgverlener een recept uitschrijft, ontvangen wij daarvan een melding in het systeem. Zolang elke zorgverlener het patiëntendossier goed bijwerkt, blijven we altijd op de hoogte van het medicijngebruik. Daarnaast delen we informatie met apotheken in de regio. Apotheken die buiten de regio vallen, moeten een melding maken wanneer een van onze patiënten daar medicijnen haalt. Dit jaar is ook de richtlijn medicatieoverdracht in werking getreden. Deze richtlijn verplicht ons dat wij patiënten een actueel overzicht van hun medicijngebruik kunnen geven. Voorafgaand aan het bezoek aan een zorgverlener kunnen patiënten deze lijst bij ons ophalen en meenemen naar een zorgverlener.”

Dus u herkent het beeld van de NP CF niet?

”Inderdaad, maar het kan natuurlijk altijd beter. Fouten in het overzicht ontstaan vaak op onschuldige wijze. Bijvoorbeeld als een patiënt medicijnen voorgeschreven krijgt die hij ‘indien nodig’ kan gebruiken. Wanneer patiënten stoppen met het gebruik van deze medicijnen wordt dat vaak niet gemeld. Zo kan er al snel een fout ontstaan in het overzicht. Dat geldt ook voor homeopathische middelen. Deze worden vaak niet opgegeven door de patiënt, terwijl de middelen op basis van plantaardige stoffen soms toch effect hebben op andere medicijnen. Daar zullen we dus meer specifiek naar moeten vragen. Opvallend is dat de NPCF niet spreekt over de rol van de patiënt. Die heeft natuurlijk ook een verantwoordelijkheid.”

En wat is die verantwoordelijkheid?

”Patiënten zouden zelf kunnen aangeven als zij starten met het slikken van extra medicijnen. De eerste paar bezoeken vragen wij het wel, maar bij herhaalrecepten vragen we niet elke keer aan de patiënt welke medicijnen hij slikt. Dat is te tijdrovend omdat slechts een klein deel wisselt van medicatie. Het zou beter zijn als patiënten zelf laten weten wanneer

zij andere medicijnen slikken of ergens mee stoppen. Dit geldt ook voor mensen van Turkse of Marokkaanse afkomst die voor langere tijd in het buitenland verblijven. Zij halen dikwijls hun medicijnen in het buitenland waardoor wij geen zicht meer hebben op het gebruik. Ook voor deze groep is het noodzakelijk dat zij ons op de hoogte houden van het medicijngebruik.”

Wat doen jullie nog meer om het overzicht op peil te houden?

”Online hebben we het onderdeel ‘Mijn medicijnkompas’. Daar kunnen gebruikers zelf hun gebruik controleren en eventueel opmerkingen toevoegen. Deze opmerkingen gebruiken wij dan weer om het overzicht zo compleet mogelijk te houden. Van de potentiële 1500 gebruikers in mijn apotheek gebruiken nu circa 200 mensen het medicijnkompas.

Dat komt doordat de doelgroep voornamelijk uit ouderen bestaat, zij zijn doorgaans minder handig met computers. Ook merken we dat internet nog steeds een drempel is. En verder controleren we de baxter-patiënten (patiënten die veel medicijnen slikken, red.) elke drie maanden samen met de huisarts. Ook vermelden we in alle folders en bijsluiters

dat patiënten veranderingen moeten melden bij de apotheker. Dus nogmaals, het kan altijd beter, maar volgens mij doen wij er alles aan om fouten te voorkomen.” (Zorgvisie – Mark van Dorresteijn | Twitter)

Zorgmanager en Talent van het Jaar

Op 7 april vindt het congres Zorgmanager van het Jaar plaats in Breukelen. Daar wordt ook de Zorgvisie Grow/Work Award voor het Talent van het Jaar uitgereikt. Naast Willem van de Spijker zijn Michaël Lansbergen van de ZiekenhuisGroep Twente en Pieter Bas Veen van Zes op Maat in Zwolle genomineerd. Aanmelden kan hier >>

4 REACTIES

  1. Lees alle reacties
  2. Opvallend is dat de NPCF niet spreekt over de rol van de patiënt. Die heeft natuurlijk ook een verantwoordelijkheid.” zegt Willem van de Spijker op 31 maart in Zorgvisie.
    De NPCF spreekt wel degelijk over de rol van de patient. In het persbericht dat de aanleiding is voor de uitspraak van Van de Spijker staat twee keer beschreven wat de patient kan doen om te zorgen dat het overzicht van zijn medicatie in orde is: Het is aan de patiënt om alle belangrijke informatie te geven over zijn medicijngebruik en om te controleren of het overzicht klopt.” En in de laatste alinea: “Patiënten moeten zich beter bewust zijn hoe belangrijk het is dat ze zelf hun medicatieoverzicht opvragen, controleren en meenemen.” Dat vinden we niet alleen maar daar doen we ook van alles aan. We hebben bijvoorbeeld de Patientveiligheidskaart, een brochure die patienten duidelijk maakt hoe ze zelf kunnen bijdragen aan de veiligheid van hun behandeling in onder andere het ziekenhuis, bij de verloskundige en bij het gebruik van medicijnen. Dat er in de apotheek van Van de Spijker hard wordt gewerkt om medicatieoverzichten actueel te houden vinden wij een goede zaak. Wij nodigen hem van harte uit om op http://www.mijnzorgveilig.nl de patientveiligheidskaart gratis te downloaden en op zijn balie te plaatsen. Zo werken we optimaal samen om de zorg samen met de patient veilig te maken.

  3. Als (wel) meedenkende patiënt maak ik mij ernstig zorgen over het huidige medicijnbeleid (door de zorverzekeraar). Ik heb geen enkel bezwaar tegen het preferentiebeleid, maar zoals het nu gaat, gaat het fout. Patiënten (vaak de genoemde chronische oudere veelgebruikers) krijgen soms iedere drie maanden van hetzelfde medicijn een ander merk. Een ander merk betekent ook een andere verpakking, een andere vorm en een andere kleur. Mensen raken daarvan in de war en dit gaat tot fouten leiden, m.n. bij de door dhr. Van de Spijker in het artikel genoemde oudere patiënten. Wat kan is daarvan het gevolg zijn Meer zorgkosten, meer medicijndoden?

  4. Op 10 mei 2002 heb ik in het Pharm Weekblad gepleit voor het steeds verstrekken van een zgn reisdocument door de apotheek ,aan mn de oudere patient.Dan pas kan de patient actueel zelf dit controleren en door feedback corrigeren.Ook voor het huidige EMD zal deze feedback nodig blijven.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.