Met ‘Meavita Thuis’ kunnen klanten via hun eigen televisie wereldwijde beeld/spraak verbindingen maken met alle aangesloten gebruikers. Zo kunnen zij eenvoudig contact houden met familie, mantelzorgers, leveranciers en huisartsen. Leden en medewerkers van Meavita kunnen via de combinatie van televisie, telefoon en internet ook eigen televisieprogramma’s aanbieden op het gebied van zorg, wonen, welzijn, werken en ‘levenskunst’.
Krapte op de arbeidsmarkt
In een persbericht zegt Meavita dat inmiddels de eerste 200 huishoudens op locatie Eshoeve aansluiting hebben op ‘Meavita Thuis’. De organisatie stelt dat de innovatie nodig is “vanwege de veranderende wensen van onze klanten en doordat we ons aan het voorbereiden zijn op een enorme krapte op de arbeidsmarkt in onze sector.”
Daarnaast wordt de nieuwe techniek een “doorbraak in de betaalbaarheid en toegankelijkheid van de zorg” genoemd en een “technische primeur waarmee we hebben bereikt dat de prijzen voor de eindgebruikers vele malen lager liggen dan bij alle vergelijkbare initiatieven op dit gebied.” Het VARA radioprogramma Radio Kassa maakte een item over dit project. De lancering van de ’tvfoon’ vindt plaats twee dagen na de presentatie van het VWS rapport ‘Niet van latere zorg’. Dit rapport over de toekomst van de zorg rond het jaar 2020 roept de sector op tot innovatie. (WvdE)