Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties9

Scheiden wonen en zorg in 2014

Bart Kiers schrijft zowel over cure als care. Zijn aandachtsvelden zijn de ziekenhuizen, medisch specialisten, wijkverpleging en ouderenzorg.
Staatssecretaris Marlies Veldhuijzen van Zanten van VWS start in 2014 met het scheiden van wonen en zorg. Daarnaast voert ze in 2012 de normatieve huisvestingscomponent (nhc) in.
Scheiden wonen en zorg in 2014

Dat kondigt Veldhuijzen aan in de brief ‘Integrale tarieven voor de langdurige zorg en de gehele ggz’. In 2014 start ze in ieder geval met de zzp’s 1 en 2. Waar mogelijk zal ze ook per 2014 al voor de zzp’s 3 en 4 het scheiden van wonen en zorg doorvoeren. In de jaren daarna komen ook de hogere zzp’s aan de beurt: “Via de weg van geleidelijkheid zal in de jaren daarna het scheiden van wonen en zorg over de hele linie, ook voor de hogere zzp’s, worden doorgevoerd.” Dat betekent dat op de lange termijn ook bewoners van verpleeghuizen en gehandicapten in instellingen huur zullen moeten gaan betalen en de vergoeding van de overheid voor huisvestingskosten vervalt.

Nhc in zes jaar invoeren

Voordat het zover is, gaat de staatssecretaris in 2012 de nhc geleidelijk invoeren. Dat is een vaste vergoeding voor de kosten van bouw. De nhc is opgebouwd uit de kosten die instellingen kwijt zijn aan bouwen, grond, onderhoud en aflossing van rente. Nu krijgen zorginstellingen die kosten nog volledig vergoed van de overheid. In het overgangsregime, dat zes jaar duurt, krijgen ze een steeds groter deel van de bouwkosten via de nhc.

Vanaf 2018 woonvergoeding vrij onderhandelbaar

Zorginstellingen gaan hierdoor meer risico’s lopen, want ze ontvangen alleen geld voor patiënten aan wie ze zorg verlenen. Leegstand wordt dus steeds minder vergoed. Het idee is om zorginstellingen te prikkelen om hun woonaanbod af te stemmen op de woonwensen van cliënten. Vanaf 2018 nemen de risico’s nog meer toe, omdat dan verzekeraars en zorginstellingen mogen onderhandelen over de hoogte van de nhc-vergoedingen.

Boekwaardeproblematie niet voor huur

Voor de boekwaardeproblematiek gaat de NZa een beleidsregel maken. Daarin mogen instellingen de resterende boekwaarde op reeds gesloopte gebouwen in zes jaar afschrijven. Die beleidsregel geldt niet voor zorginstellingen die huren van woningcorporaties. De staatssecretaris redeneert dat instellingen in hun huurcontracten moeten voorkomen dat woningcorporaties de kosten van de resterende boekwaarde op hen afwentelen.

Interim huisvesting wel vergoed

Opvallend is verder dat de kosten voor interim-huisvesting onder het overgangsregime vallen. “Zorginstellingen doen er goed aan snel tot nieuwbouw over te gaan”, concludeert Michiel Wentges, directeur van BOB Advies, “want de komende jaren krijgen ze de kosten voor interim-huisvesting nog grotendeels vergoed.”

NZa bepaalt hoogte nhc

De NZa moet de komende maanden bepalen hoe hoog de nhc wordt. Mogelijk wordt die iets lager dan het ministerie in oktober aangaf, omdat de staatssecretaris de vergoeding voor rente verlaagt van 5,2 procent naar 5 procent. Ook verlaagt ze de vergoeding van de bouwkosten met 1 procent. (Zorgvisie – Bart Kiers)

Lees ook:

VWS schrapt nhc voor lichtste zzp’s

Omvang boekwaardeproblematiek care is 218 miljoen euro

Boekwaardeprobleem huur zwaar onderschat

Levenskwaliteit cliënten voorop in bouwplannen

Neem een abonnement

Interesse in meer achtergronden? Word nu abonnee van Zorgvisie.

9 REACTIES

  1. Op zich vind ik het een goede zaak,want nu worden cliënten nog steeds uit de woning gezet als ze geen dagbesteding iedere dag willen, omdat men op de woning de zorg niet wil of kan leveren.Bij eigen huur betaling zet eens niemand je uit je woning.Ook bij ziekte kan je dan gewoon thuis in je veilig omgeving blijven.
    Hier moeten de instellingen eens over nadenken.Zei vangen op dit moment alleen maar.De zorg is een grote ramp en de dagbesteding van onze gehandicapte is niet op ontwikkelings nivo aangepast maar op kalenderjaar waardoor veel gehandicapte cliënten met een ontwikkelings nivo van 5 á 6 jaar nog steeds verplicht worden om te gaan werken voor hun dagbesteding en dat is echt van de zotte.
    Beklaag jullie niet Instellingen maar ben bereid om samen aan de slag te gaan.

  2. Lees alle reacties
  3. Inderdaad, over de (hoge) eigen bijdrage wordt niet gesproken. Ik zou toch denken dat de eigen bijdrage naar beneden gaat: immers die betaalt men voor verblijf. Maar als je je eigen huur (hoe dan ook) betaalt, ís het geen verblijf. Toch? Anders is het helemaal van de zotte: de cliënten betalen huur én eigen bijdrage (dus meer) en de instellingen krijgen minder. Dat is een win-win situatie alleen voor de staatssecretaris. Er ligt dus nog behoorlijk wat huiswerk op haar te wachten!

  4. deze is geen goede zaak er zijn al instellingen waarvan je met z’n tweeënkan samen zijn en niet gescheidenwonen dat kan toch niet denk toch eens na, of kan men niet meer denken mensen mensen toch foei dat is schandaligzoals jullie willen dat kan niet zij horen bij elkaar te blijven hoe dan ook die mensen kan je niet uit elkaar rukken en dat kan niet.met z’n allen of niets want waar jullie mee bezig nee klopt niet.

  5. Logisch om zorg en wonen te scheiden, immers ip horen stenen niet binnen de zorg; oftewel het is nooit logisch geweest dat huisvesting werd bekostigd vanuit de AWBZ. Maar de regeling nu aan te gaan passen (naast alle bezuinigingen in de zorg en de stelselwijzigingen) geeft wel forse consequenties voor clienten. Ik vraag mij af in hoeverre verblijfsclienten binnen de AWBZ, die op bijstandsnorm/ WAJONG zitten, huur op kunnen gaan brengen. Deze groep clienten houdt thans maandelijks slechts minimaal zak-en kleedgeld over vanwege afdracht eigen bijdrage AWBZ. Voor ggz-clienten, die verblijven in een AWBZ-instelling (bijvoorbeeld RIBW) is een verblijf straks niet meer op te brengen. Naast eigen bijdrage AWBZ dient men ziektekostenverz nog te betalen, bijdrage voor medicatie die niet geheel wrd vergoed, bijdrage voor servicekosten binnen de instelling (waskosten, telefoon ed) en ws. binnenkort ook nog een eigen bijdrage voor behandeling ggz. Kunnen we rekenen? Welnu, deze clienten zullen maandelijks in het rood komen te staan om alles te kunnen betalen. Zak- en kleedgeld houdt men niet meer over!
    Ander probleem ligt er voor de zorginstelling, want in hoeverre gaan huurrechten gelden voor clienten, aan wie de instelling verhuurt. Indien een client zich niet houdt aan bepaalde regels of begeleiding/ zorg niet meer accepteert, in hoeverre zijn er dan mogelijkheden om huur op te zeggen? Wij kennen thans als problemen met clienten ZZP-1 ZZP-2 aan wie een appartement wordt verhuurd, die in beheer is van de instelling. Client weigert begeleiding en de instelling heeft geen juridische mogelijkheden om de huur op te kunnen zegggen.
    Dus staatssecretaris: alvorens dit beleid tot uitvoering te brengen, adviseer ik u eerst om mogelijke uitvoeringsproblemen grondig te laten onderzoeken en u zich te laten informeren door het zorgveld!

  6. Volgens mij wordt de brief verkeerd geïnterpreteerd. Er staat heel duidelijk dat de invoering van scheiden wonen en zorg vanaf 2014 voor de ZZP’s VV wordt ingevoerd. VV staat voor Verpleging en verzorging. Dat klinkt ook logisch, want bij de lage ZZP’s VV gaat het om beschut wonen met enige begeleiding. Ook in een ander bericht op deze site wordt dit gesteld. Zie https://www.zorgvisie.nl/Huisvesting/VWS-schrapt-NHC-voor-lichtste-zzps.htm.
    Of en in hoeverre dit ook gaat gelden voor de gehandicaptenzorg is dus nog niet duidelijk, hoewel ook hier scheiden wonen en zorg op termijn zou kunnen worden ingevoerd. Met dit bericht zet u, denk ik, een aantal lezers op het verkeerde been.

  7. Harstikke leuk allemaal. Dat patienten allerlei wooneisen kunnen stellen. Maar deze eisen kosten wel geld. En dat is nou net niet wat deze doelgroep heeft met een Wajonguitkering van nog geen 1.000 euro. Waar ze ook nog van moeten leven en eten.

  8. op zich een goede zaak, die past bij de keuzevrijheid voor de patiënt. maar mag een huurder in een zorginstelling straks zijn eigen zorgverleners (thuiszorg?) kiezen. krijgen de kamers (plaatsen) in verpleeg- en verzorgingsinztellingen ook een eigen huisadres? komen huurders in aanmerking voor de woontoeslag (de vm IHS) of voor HRA? en hoe verhoudt zich het scheiden van wonen en zorg met de regelingen voor de volkshuisvesting?
    en leidt dit beleid er niet feitelijk toe dat alle zorgafhankelijken een soort PGB krijgen, wellicht in natura?

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.