Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Cordaan betreedt de private markt

De Amsterdamse zorgorganisatie Cordaan is zich aan het herpositioneren op de markt. Met een nieuw product voor welgestelde, dementerende ouderen wil de organisatie meer particulier geld binnenhalen. Het afstoten van verlieslatende activiteiten moet juist het wegstromen van geld tegengaan.
Cordaan betreedt de private markt

Cordaan gaat zich meer op kapitaalkrachtige cliënten richten. De organisatie die vooral bekendstaat als aanbieder van AWBZ-zorg, treedt toe tot de private zorgmarkt. Directeur Albert Oomen legt uit wat de eerste stappen zijn naar nieuwe geldstromen: “Wij hebben in Bussum een mooie, kapitale villa gekocht. Samen met de organisatie Martha Flora Huizen gaan we op deze locatie woonzorg verlenen aan welgestelde ouderen met zwaardere vormen van dementie.”

Luxepakket

De Martha Flora Huizen is een initiatief van Anne Mei The en Marco Ouwehand die uitgaan van een “vernieuwende filosofie” over hoe zorg aan dementerende ouderen hoort te zijn. De mensen die in de villa gaan wonen, hebben relatief zware zorgzwaartepakketten: zzp vijf en zes. Boven op dit AWBZ-tarief betalen cliënten uit eigen zak een nettobedrag van 2.500 tot 3.000 euro per maand. Dat geld is voor het ‘pluspakket zorg’ dat Cordaan boven op de reguliere zorg gaat leveren. Volgens Oomen zal Cordaan van het project in Bussum leren hoe het leveren van een extra zorgarrangement voor particulier geld precies in zijn werk gaat. Deze kennis van de nieuwe zorgmarkt kan Cordaan in een later stadium elders toepassen. “Ook in Amsterdam-Zuid zijn we met een soortgelijk luxeproject bezig. En het aanbieden van extra zorgarrangementen zal straks wellicht ook een deel worden van onze thuiszorg.”

Nieuw imago

De nieuwe geldstroom wordt strikt gescheiden gehouden van het AWBZ-budget. Volgens Oomen zal geen enkele medewerker die uit de AWBZ wordt betaald, worden ingezet voor private zorg en vice versa. Cordaan geeft met het project in Bussum ook het eigen merk een nieuw imago. “Voor de particuliere zorgmarkt is marketing heel belangrijk. In Bussum maken we het merk Cordaan bekend bij de nieuwe doelgroep. En we leren hoe we van dit merk een synoniem voor kwalitatieve zorg kunnen maken." Volgens Oomen houdt Cordaan de risico’s die de nieuwe vastgoedportefeuille met zich meebrengt streng onder controle. Dit dankzij de samenwerking met een woningbouwcorporatie. “Het is duidelijk niet zo dat Cordaan ‘in het vastgoed gaat’. Onze partner heeft de kennis op dit gebied. Wij houden ons alleen maar bezig met zorg verlenen. Schoenmaker, blijf bij uw leest. Dankzij de samenwerking beperken we de risico’s van vastgoed tot het minimum."

Nooit zelfvoorzienend

Cordaan richt zich niet alleen op de groeiende private markt. Het zorgconcern maakt tegelijkertijd moeilijke keuzes. In de AWBZ stopt het bedrijf met zorgverlening waar geen reële tarieven tegenover staan. “Wij blijven natuurlijk een sociale organisatie die zorg verleent aan iedereen, van rijk tot arm. Maar we hebben wel besloten om te stoppen met activiteiten die fundamenteel verliesgevend zijn.” Als voorbeeld van deze strategie noemt Oomen de crisisopvang die Cordaan in Amsterdam mede verzorgt. De zorgaanbieder trekt zich terug uit deze opvangunit. “Als je bij een onderdeel alles doet om het zo efficiënt mogelijk in te richten, en alle berekeningen wijzen uit dat het nooit zelfvoorzienend zal kunnen worden en er altijd geld op toegelegd moet worden, houden wij er mee op.” Volgens Oomen ligt wat betreft de crisisopvang de bal bij het zorgkantoor. Dat ziet wellicht nog mogelijkheden om de unit in de lucht te houden. “En in de toekomst is het wellicht eenvoudiger om weinig renderende zorg in de lucht te houden. Juist dankzij de buffers die we in de private markt zullen opbouwen.” (Zorgvisie - Wouter van den Elsen)

Administrator

2 reacties

  • no-profile-image

    Ellen Bakker

    Cordaat legt, voor mij, een heldere visie neer die mij stimuleert vol te houden op de particuliere markt. Ik ben dyslexiespecialist (ervaringsdeskundige) en kon in het reguliere onderwijs niet doen waar ik goed in ben, nl. maatwerk in Nederlands taalonderricht geven. Als zzper kom ik beter tot duurzaam presteren. Ik ga voor de individuele mens met autonomie en respectvolle empathie.

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden