Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Minder lang in de rij dankzij zelfservicezuil

Patiënten hoeven minder lang in de rij te staan bij de balie dankzij de zelfservicezuil. Dat blijkt uit een artikel over een onderzoek naar het gebruik van de zelfservicezuil in het St Jansdal ziekenhuis in Harderwijk dat deze week is verschenen in ICTzorg magazine.

Het St. Jansdal heeft samen met IC2it, de Computheek en Ricoh een zelfservicezuil ontwikkeld waarmee patiënten hun burgerservicenummer (BSN) kunnen controleren en hun ponsplaatje printen. Met behulp van een pilot heeft het ziekenhuis onderzocht wat de zelfservicezuil oplevert voor patiënten en ziekenhuis wat betreft kwaliteit en doelmatigheid.

Tijdbesparing

Uit het onderzoek blijkt dat er met behulp van de zuil tijd bespaard kan worden voor zowel patiënten als het afsprakenbureau. Het verifiëren van het BSN en het drukken van een ponskaartje gaat namelijk sneller bij de zelfservicezuil. Hoewel bij de pilot nog relatief weinig patiënten gebruik maakten van de zuil, had van de patiënten die in de rij stonden bij het afsprakenbureau 40 procent gebruik kunnen maken van de zelfservicezuil. De meesten deden dit echter niet omdat ze niet wisten waar de zuil voor dienden. 70 procent gaf aan dat ze de volgende keer de zuil wel zouden gebruiken. Het St Jansdal gaat samen met de leveranciers de zelfservicezuil verder ontwikkelen. (ICTzorg)

Mario Gibbels

Gerelateerde tags

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden