Loni Verkerk, manager van JellinekMentrum Gooi & Vechtstreek: “We hebben in korte tijd veel bereikt. ICT gaat een steeds grotere bijdrage leveren aan de zorg: transparantie, gebruiksgemak en de cliënt zelf aan de knoppen zijn stuk voor stuk ontwikkelingen die door slimme inzet van technologie versneld kunnen worden. Er wordt veel over gesproken, maar wij hebben het al gerealiseerd. Als geestelijke gezondheidsinstelling lopen we daarmee in Nederland voorop.”
Online dossierinzage heeft ook gevolgen voor de hulpverleners die bij JellinekMentrum werken. “Zij moeten nu op een manier schrijven en zodanig diagnosticeren, dat het voor anderen ook helder is. Dat is een enorme kwaliteitslag in de zorg: geen onduidelijke vaktaal meer van alwetende zorgverleners,” zegt Verkerk. “Daarom wordt ook iedereen die binnen JellinekMentrum Gooi & Vechtstreek direct contact heeft met cliënten uitgebreid getraind om vanuit cliëntperspectief te schrijven.”
Sinds 1 juli kunnen cliënten van JellinekMentrum zelf een intakegesprek inplannen zonder te hoeven binnenlopen of zelfs maar naar de telefoon te grijpen. “Er kan aan de hand van de getoonde beschikbaarheid zelf gekozen worden wanneer, op welk tijdstip en bij welke hulpverlener het intakegesprek plaatsvindt, zelfs tot 12 uur van te voren”, aldus Verkerk. “Het moet net zo eenvoudig zijn als een vlucht boeken via internet.” Na het boeken van de afspraak ontvangt de cliënt een bevestiging van de afspraak per e-mail en indien gewenst een sms-herinnering drie dagen voor de afspraak. (ICTzorg)