De oplossing bestaat uit een voucher die patiënten mee naar huis krijgen en die recht geeft op twee sms’jes: een controlebericht en een herinneringsbericht dat een of meerdere dagen voor de afspraak wordt verzonden. De patiënt kan met behulp van de code op de voucher op de website www.Ahja.nl zijn geboortedatum (voor de identificatie) en mobiel nummer opgeven en ontvangt dan automatisch de sms-berichten.
Het ziekenhuis heeft er verder geen omkijken naar. Het betaalt een euro per voucher en kan daar op vrijwillige basis een bedrag aan toevoegen voor een goed doel. De kosten voor een no-show zijn wel eens berekend op zo’n 150 euro per geval en dat zou betekenen dat een ziekenhuis de investering van een euro per voucher er vrij snel uit heeft, aldus Fifty-One.
De kosten voor het hele systeem zijn eruit als twee, drie ziekenhuizen meedoen. Doen meer ziekenhuizen mee, dan verlaagt Fifty-One de prijs per voucher.
Fifty-One hoopt met deze oplossing een structurele inkomstenbron voor goede doelen te creëren. Tegelijkertijd wil de club hiermee ook reclame voor zichzelf maken. Op de voucher staat dan ook informatie over Fifty-One. (ICTzorg – Mario Gibbels)