Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Ricoh meldt meldzuil aan voor Spider Award

Mario Gibbels
Leverancier Ricoh heeft, samen met de Gelre Ziekenhuizen en adviesbureau SQwin, een project met patiëntregistratiezuilen in de Gelre ziekenhuizen in Zutphen aangemeld voor de Spider Award. Pieter Rahusen, market development manager healthcare & outsourcing bij Ricoh, licht het project toe.
Ricoh meldt meldzuil aan voor Spider Award

Wat zijn patiëntregistratiezuilen?

De zuilen die we als Ricoh in de markt zetten, komen voort uit de overname van Farrington, die ponsapparatuur leverde aan ziekenhuizen voor onder meer de patiëntenregistratie. Die apparatuur bleek behoorlijk verouderd en we zijn daarom op zoek gegaan naar een nieuw concept. En dat is de patiëntregistratiezuil ofwel meldzuil geworden waarbij we gebruik hebben gemaakt van de patiëntlogistieksoftware van Logis.P.”

Hoe kwamen jullie uit op dit concept?

“We hebben een voorbeeld genomen aan Schiphol. Daar checken reizigers ook zelf in.”

Hoeveel ziekenhuizen maken inmiddels gebruik van de patiëntregistratiezuil?

“We zijn zo’n anderhalf jaar bezig en inmiddels maken een tiental ziekenhuizen gebruik van onze oplossing voor patiëntregistratie en -logistiek met onder andere meldzuilen.”

Waarin onderscheiden de Gelre ziekenhuizen zich van die tien andere ziekenhuizen?

“Bijzonder van het project in de Gelre ziekenhuizen is dat ze met één centrale bezoekersruimte werken. Hier melden de patiënten zich via de meldzuilen en wachten vervolgens tot vlak voor hun geplande afspraaktijdstip dat vermeld staat op een dagticktet. Indien er in- of uitloop is bij de betreffende arts, dan is dat op een informatiescherm te zien.”

Wat zijn de kosten en baten van het systeem?

“Bij de Gelre ziekenhuizen hebben ze de investering in vier maanden terug verdiend. Met name doordat ze minder vierkante meter wachtruimte nodig hebben en minder baliepersoneel.”

Wat is de volgende stap?

“De volgende stap is dat de patiënt het nummer van zijn mobiele telefoon opgeeft aan de meldzuil en vervolgens wordt gewaarschuwd via een sms’je wanneer hij verwacht wordt bij de specialist. Helemaal futuristisch wordt het als de patiënt al thuis via internet allerlei gegevens achterlaat. Net zoals je nu ook al thuis kunt inchecken voor je vlucht op Schiphol.” (ICTzorg – Mario Gibbels / Twitter)

Lees ook:

MSdagboek voorgedragen voor Spider Award

JunoHealth meldt ZCC aan voor Spider Award

Antonius Ziekenhuis meldt zich aan voor Spider Award

ICTzorg magazine

Meer weten? Word nu abonnee van ICTzorg.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.