“Het portaal biedt patiënten een nieuwe mogelijkheid om hun ziekte samen met de specialist te managen”, zegt Tania Mudrikova, internist en chef de policlinique Infectieziekten. “Via het portaal kunnen onze patiënten onder andere zien welke afspraken er staan en de verslagen bekijken van de polikliniekbezoeken. Ze zien wat er is besproken en welke onderzoeken zijn gepland. Maar ook kunnen patiënten hun medicatieoverzicht en enkele voor hen relevante labuitslagen bekijken en een herhalingsrecept aanvragen. Het portaal is niet bedoeld om een face-to-face contact met arts of verpleegkundige te vervangen, maar wordt gezien als een uitbreiding van de huidige zorg”.
MyUMC
Het portaal maakt onderdeel uit van MyUMC, een gepersonaliseerde en beveiligde informatie- en communicatievoorziening via internet. MyUMC richt zich op de realisatie van persoonlijke portalen voor zowel patiënten als medewerkers en op termijn ook voor huisartsen, onderzoekers en studenten. Het UMC Utrecht heeft nu tien patiëntenportalen actief. Via de portalen hebben patiënten de mogelijkheid om de regie te voeren over hun eigen behandelplan en via internet te communiceren met hun behandelaar. (ICTzorg – ICTzorg / Twitter)
ICTzorg magazine
Meer weten? Word nu abonnee van ICTzorg.
Lees ook:
UMC Utrecht opnieuw beste ziekenhuiswebsite
UMC Utrecht opent portaal voor kinderen met taaislijmziekte
UMC Utrecht en LUMC tekenen contract ChipSoft