“PAZIO is een gezondheidsportaal voor de eerstelijns gezondheidszorg waar patiënten informatie kunnen vinden over hun ziekte, afspraken kunnen maken met hun arts, hun dossier kunnen inzien en vragen kunnen stellen aan hun huisarts of specialist. Daarnaast biedt PAZIO mogelijkheden voor wetenschappelijk onderzoek en telezorg.”
Van wie is dit initiatief?
“Naast het UMC Utrecht zijn er verschillende partijen bij betrokken: de Leidsche Rijn Julius Gezondheidscentra, stichting VitaValley, VitalHealth Software, ImTech, en Mediportaal. Het initiatief wordt bovendien gesteund door de NPCF en diverse clientenbelangen organisaties.”
Vanwaar dit initiatief?
“Omdat wij, de initiatiefnemers, twee jaar geleden zagen dat door allerlei e-toepassingen een onoverzichtelijke wirwar van sites, en daarmee icoontjes op het computerscherm van de patiënt, dreigde te ontstaan. Wij hebben toen besloten om een portaal te ontwerpen waar je als patiënt en zorgaanbieder via één toegang en één wachtwoord veilig terecht kunt bij verschillende eHealth toepassingen.”
Wat is de stand van zaken op dit moment?
In de afgelopen twee jaar is PAZIO met geld van de initiatiefnemers ontwikkeld en gebouwd. Het portaal draait nu op proef bij het gezondheidscentrum Leidsche Rijn. Voor de verdere uitrol in de regio en landelijk is er een Pieken in de Delta subsidie ontvangen van twee miljoen van Economische Zaken en van de gemeente en provincie Utrecht. Tot de zomervakantie wordt het portaal uitgeprobeerd bij het gezondheidscentrum Leidsche Rijn met 500 patiënten. Vijf andere huisartsenposten in Utrecht hebben zich ook al gemeld.”
En daarna?
“Als blijkt dat het allemaal goed werkt dan willen we er meer functies onder gaan hangen. Het moet uiteindelijk een open platform worden waar iedereen zijn applicaties kan onderhangen. Wij zorgen dan voor de koppeling met het huisartseninformatiesysteem. En op termijn willen we het portaal uitbreiden naar de ziekenhuizen zodat patiënten via PAZIO ook hun dossier in het ziekenhuis kunnen inzien.” (ICTzorg – Mario Gibbels)