Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

‘Ggz moet serious games meer gebruiken’

Annelies Vermeulen
De geestelijke gezondheidszorg moet veel meer gebruikmaken van serious games. Dat zegt Wouter Wolters, adviseur nieuwe media en hulpverlening van de stichting E-hulp.nl op psy.nl. ‘Serious games zijn namelijk uitermate geschikt voor onderwerpen die zich moeilijk laten uitleggen.’
‘Ggz moet serious games meer gebruiken’

Serious games zijn (computer)spelletjes met serieuze doeleinden. In allerlei sectoren, zoals de somatische- en ouderenzorg, wordt serious gaming al wel gebruikt. “Het is een combinatie van spelen, denken en doen”, zegt Wolters. “Door deze games krijgen mensen spelenderwijs informatie, en ook voor het bijbrengen van kennis en vaardigheden zijn ze zeer geschikt.”

Wolters neemt depressie als voorbeeld. “Er zou een spel moeten zijn dat laat zien wat depressieve mensen zien, denken en voelen. Je kan het de speler laten ervaren door middel van kleur en geluid. Of denk aan een spel voor cliënten waarmee ze leren hoe zij om kunnen gaan met een terugval. Je kunt verschillende scenario’s voorbij laten komen, tips geven en de mogelijkheden laten zien die de speler kan toepassen.” (ICTzorg – ICTzorg / Twitter)

ICTzorg magazine

Meer weten? Word nu abonnee van ICTzorg.

Lees ook:

E-health game voor de Wii

Driedaags healthgaming evenement in Hilversum

Utrechtse ouderen in beweging met speciale computerspelletjes

Serious gaming in Zorgvisie

In het septembernummer van Zorgvisie dat eind deze maand verschijnt, een uitgebreid artikel over serious gaming in de zorg. Word nu abonnee van Zorgvisie.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.