Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties3

Mondige patiënt heeft baat bij ICT in zorg

Annelies Vermeulen
De rol van de Nederlandse patiënt verandert snel; door gebruik van digitale media is hij mondiger dan ooit. Daar kleven voor- en nadelen aan. Uit onderzoek van Nictiz blijkt dat er een groep patiënten is die graag meer regie over hun zorg wil en kan nemen en dat ICT hen daarbij kan helpen.
Mondige patiënt heeft baat bij ICT in zorg

Rachel Gerads, economisch psychologe en informatiemanager, heeft voor de Raad voor Volksgezondheid & Zorg (RVZ) en het Nationaal ICT Instituut in de Zorg (Nictiz) een onderzoek uitgevoerd naar deze verandering. Gerads belangrijkste conclusie is dat er een groep patiënten is die graag meer regie over hun zorg wil en kan nemen, maar dat enkele aspecten van het zorgsysteem dit belemmeren. Een van haar aanbevelingen is het gebruik van ICT te stimuleren.

Health 2.0

“Stimuleer het gebruik van ICT, health 2.0, het elektronisch patiënten dossier (EPD) en persoonlijke gezondheidsdossier (PGD) door zorgverleners. Het is de taak van het bestuur van zorginstellingen om te zorgen dat deze werkwijze onderdeel wordt van de strategie en ook daadwerkelijk in de praktijk wordt gebracht.”

Gert-Jan van Boven, arts en directeur van Nictiz: “Coachen betekent dat de zorgverlener een patiënt soms moet loslaten en moet accepteren dat hij of zij een eigen, afwijkende keuze maakt. Dat is niet altijd makkelijk. Deze verandering gaat niet over ICT, het gaat over mensen, over samenwerken en het vermogen om open te staan voor veranderingen.” (ICTzorg – ICTzorg / Twitter)

ICTzorg magazine

Meer weten? Word nu abonnee van ICTzorg.

Lees ook:

Pilot voor Europese uitwisseling patiëntgegevens

Digitale overdracht ziekenhuispatiënt rukt op

Zorg op Afstand ontwikkelt meetinstrument voor ervaringen patiënten

3 REACTIES

  1. Het klinkt leuk maar de mooie klachtenprocedures worden door de afhankelijkheid van een arts onmogelijk gemaakt; gisteren meegemaakt dat behandeling werd geweigerd als een klacht niet teruggetrokken werd; help dus een vertrouwenspersoon voor ziekenhuizen, specialisten en verplegers

  2. Lees alle reacties
  3. De beste behandeling voor een patient is die behandeling die goed is voor zijn ziekte, maar tegelijkertijd ook in te passen valt in de rest van zijn leven. Therapietrouw heeft meer te maken met de praktische uitvoerbaarheid van een behandeling dan met het vertrouwen in een arts. Eigen regie willen nemen heeft dan ook niets te maken met te weinig vertouwen in de arts.
    We zouden patienten eerder moeten ondersteunen in hoe zij op een goede manier de regie over hun eigen behandeling kunnen nemen. ICT kan daar mooie ondersteuning bij bieden.

  4. Doel is de beste behandeling voor een patient.
    Een patient kan en wil liever geen regie nemen, omdat hij niet vakbekwaam is. Als een zorgverlener vertrouwenwekkend de regie stevig in handen heeft, zal de patient daartoe ook geen behoefte voelen. Zorgverlener, wees open en zorg dat u te vertrouwen bent. Dan ervaart u de patient niet als ‘eigenwijs’, maar kan er overleg zijn en de beste behandeling is het gevolg. ICT is dan alleen een middel voor de zorgverlener om de regie beter te kunnen houden.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.