Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Oppositie keert zich tegen privaat LSP

Het Landelijk Schakelpunt blijft bestaan voor regionale uitwisseling van patiëntgegevens. Volgens de Kamerleden Gerbrands (PVV) en Leijten (SP) is het nieuwe LSP-plan erger dan het oorspronkelijke idee.
Oppositie keert zich tegen privaat LSP

Schippers kondigde op 8 december het nieuwe plan aan. Het LSP blijft bestaan en wordt gefinancierd door de zorgaanbieders, de zorgverzekeraars en het ministerie van VWS. De NPCF, VHN, LHV, KNMP richten de Organisatie van Zorgaanbieders op die de infrastructuur zal gaan beheren. De eerstkomende twee jaar financiert VWS het LSP nog voor 3,5 ton per jaar mee. Ook betaalt VWS het eerste jaar nog 1,5 miljoen voor de overgangsperiode van het klantenloket.

‘Ontmantel LSP’

“Wij zijn niet blij met het nieuwe plan”, laat Karen Gerbrands, Tweede Kamerlid van de PVV, desgevraagd weten. “Dit is zelfs nog erger dan het oorspronkelijke idee. In dit nieuwe voorstel nemen zorgverzekeraars de regie over. We krijgen nu al berichten dat huisartsen en zorgverleners onder druk gezet worden. En wie zegt dat zorgverzekeraars dadelijk niet in onze dossiers gaan kijken? Het is weliswaar terug te zien wie er in het dossier kijkt, maar eenmaal gekeken kan het niet meer ongedaan gemaakt worden.” Ook de doorzetting van het LSP-structuur zelf krijgt geen steun van Gerbrands. “Het is wel regionaal maar de eerdere bezwaren op het gebied van privacy en veiligheid zijn niet van de tafel. Wat ons betreft wordt het LSP nog steeds per 1 januari ontmanteld.”

Schoffering Eerste Kamer

Renske Leijten, Tweede Kamerlid SP, noemt het plan een schoffering van de Eerste Kamer. “De stekker zit nu niet meer los, maar er nog steviger in dan ooit. De zorgverzekeraars aan het roer is juist iets wat de Senaat niet wilde, maar nu staan de verzekeraars toch aan het roer. Bovendien krijgen zij nu de beschikking over een netwerk van 300 miljoen waar de overheid voor heeft betaald. Daarbij staan nu 8,5 miljoen mensen in het systeem, maar deze moeten er eerst weer uit zodat mensen zelf toestemming kunnen geven.” Leijten voegt nog toe dat de Eerste Kamer echt niet blij zijn met het nieuwe LSP-plan. “Het is onbehoorlijk bestuur van Schippers. Het is dat de Eerste Kamer geen bewindspersonen kan wegsturen, anders hadden ze dat wel gedaan. Ze zijn echt heel pissig.”

Risico’s

Een van de voorstanders is Attje Kuiken, Tweede Kamerlid PvdA. Zij vindt het een groot pluspunt dat patiënten nu zelf aan kunnen geven of zij worden opgenomen in het informatiesysteem. “Het moet overigens wel een patiëntendossier blijven. Het is niet de bedoeling dat het een speelbal wordt van zorgverzekeraars. Daar zullen we ook goed op letten en Schippers over ondervragen. Risico’s dat derden in het dossier gaan kijken vind ik vergezocht. Die risico’s bestaan nu ook. Bovendien zijn patiëntenorganisaties en het College Bescherming Persoonsgegevens betrokken bij het plan, zij houden daar goed zicht op. Daarnaast houden wij de voortgang zelf ook goed in de gaten.” Kuiken stelt dat privacy experts nog wel moeten kijken naar deze variant. Ook de wetgeving moet nog gemaakt worden. Over de openstaande vragen moeten we Schippers deze middag nog eens goed ondervragen.

Slagter

Tineke Slagter, SP-Eerste Kamerlid, huisarts en voorzitter van de vaste commissie voor VWS, wil nog niet vooruitlopen op het AO. Slagter stelt wel dat de Eerste Kamer heeft geprobeerd om de zorgverzekeraars eruit te krijgen. “Als voorzitter wacht ik eerst de reactie van de Tweede Kamer af. Misschien ben ik te achterdochtig, maar de plannen vind ik ‘bijzonder’, om het maar zo te zeggen.” (Zorgvisie / ICTzorg – Mark van Dorresteijn | Twitter)

Bekijk ook:

Algemeen overleg over het EPD
Volg het AO live vanaf 16.00 uur

Eén reactie

  • no-profile-image

    ANH Jansen

    Via de DBC en DOT hebben de zorgverzekeraars al inzage in de dossiers. Het EPD is dan ook geen geheim voor hen. Waar het de verzekeraars en de beleidsmakers bij VWS, MinFin en EL&I om te doen is zijn de economische gegevens die meekomen met de upload van de medische gegevens. Dagelijks worden al die data automatische geupload via het Landelijk Schakel Punt naar centrale computers bij ZN, de Grote 4 verzekeraars, de Erasmus Uni, bij VWS, bij Vektis, bij CPB, bij CBS, bij Minfin en bij EL&I om zo dagelijks te kunnen monitoren waar budgetten worden overschreden en waar tijdig moet worden ingegrepen om overschrijdingen en mogelijke terugvorderingen te voorkomen.

    Regionale uitvoering van een Landelijk Schakel Punt is onmogelijk: je kan geen electronisch hek bouwen om een LSP. De vrienden van het LSP houden de boel voor de gek.

    In 2013 komt ook de Geïntegreerde Bekostiging eraan, inclusief de aanbesteding per patient per jaar per niet complexe chronische aandoening. Dan moet een Hoofdaannemer weten wat de kostenontwikkeling is van zijn patiënt. Dat kan alleen met een LSP/EPD. De Hoofdaannemer hoeft immers niet te zitten in de woonplaats van de patiënt.

    Het EPD/LSP is een economisch model en het gaat om de centen.

    De individuele patiënt kan nimmer toegang krijgen tot zijn eigen dossier middels zijn eigen computer in zijn eigen woonkamer: dat staat de infrastructuur niet toe.

    Kaiser Permante in de USA heeft het enig functionerende EPD ter wereld, waarbij verzekerden toegang hebben tot alle data. Kaiser Permanente is dan ook te beschouwen als een particulier ziekenfondsmodel. Alles in eigen hand, geen concurrentie intern.

    Ook KP heeft de ICT met vallen en veel dollars van de grond gekregen. Eerste model geschrapt, tweede model werkt.
    Verzekerden kunnen electronisch communiceren met hun artsen, ziekenhuizen e.d. En dus ook fouten doen herstellen.

    Laat de NPCF dat eens invoeren.

    De verzekeraars weigeren echter te betalen voor dit LSP/EPD: verplichten de zorgverleners wel tot aansluiting maar zonder extra btaling. Eerder het tegendeel: tarieven voor apotheekhoudenden zijn met gemiddeld 20% gedaald en de prijzen bevroren. De inflatie komt voor rekening van de apotheekhoudenden. Verzekeraars houden niet van inflatie. Maakt het rekenen alleen maar moeilijk.
    Nederlandse Verzekeraars moet je dan ook geen toegang geven tot dit LSP/EPD met alle mogelijkheden tot misbruik.
    Dat is de kat op het spek binden. De Nederlandse Overheid speelt op de achtergrond echter de meest kwaadaardige rol: zij blijft het Budget bepalen, inclusief het MBI.

    In de Nederlandse "zorg""markt" moet de NPCF vragen om een Personal Medical Card. Dat maakt datamining onmogelijk en geeft de individuele patiënt als enige greep op zijn eigen dossier.

    Zoals het hoort.

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden