Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Schippers: Nog geen elektronische inzage EPD

Patiënten kunnen nog niet elektronisch hun eigen EPD inkijken. Dat schrijft minister Schippers in een nieuwe Kamerbrief over de ontwikkelingen van het EPD.
Schippers: Nog geen elektronische inzage EPD

Het is de bedoeling dat patiënten via de landelijke infrastructuur hun gegevens kunnen opvragen die decentraal bij de zorgverlener in het systeem aanwezig zijn. Maar over het gsm- en sms-verkeer, waarvan het toegangsmiddel EPD-DigiD primair afhankelijk is, en over de elektronische Nederlandse Identiteit Kaart (e-nik) bestaat nog onduidelijkheid, schrijft Schippers. "Om die redenen bekijk ik op dit moment hoe de elektronische toegang van de patiënt tot zijn gegevens het beste kan worden ingevuld. Daarbij zullen zorgvuldigheid en veiligheid voorop staan. Ik ben van mening dat het van het grootste belang is dat de toegang door de patiënt maximaal beveiligd is. Eerst moeten garanties kunnen worden gegeven dat er een adequaat toegangsmiddel voorhanden is dat voldoet aan de hoge normen die het CBP aan de landelijke infrastructuur stelt, voordat de patiënt elektronisch toegang kan krijgen tot zijn gegevens."

Toegang

Verder schrijft Schippers in de Kamerbrief dat het vanaf mei van dit jaar voor burgers mogelijk zal zijn om bijvoorbeeld alleen de eigen huisarts, de huisartsenpost in de regio en de eigen apotheek toegang te geven tot de gegevens indien dat noodzakelijk is. Deze functionaliteit wordt aangeboden via de website van het EPD-klantenloket. Naast de digitale functionaliteit met gebruik van DigiD zal ook in een papieren mogelijkheid worden voorzien.

Sms en e-mail

Schippers heeft besloten om mensen per e-mail of sms te inzicht te geven in het overzicht van zorgverleners die zijn of haar medische gegevens hebben opgevraagd en welke zorgverleners gegevens van hem of haar hebben aangemeld. Zo kunnen mensen automatisch en direct op de hoogte worden gesteld van elke raadpleging van hun gegevens. Bijbehorend zal het klantenloket EPD zo worden toegerust dat goed ingespeeld kan worden op eventuele vragen of signaleringen. De e-mail-notificatie zal naar verwachting in het vierde kwartaal 2011 klaar zijn. Voor sms-notificatie is dit in verband met de bijkomende hogere kosten nog niet duidelijk.

Communicatie

Op dit moment wordt gewerkt aan een communicatie-strategie voor het landelijk EPD. Het plan bevat een communicatiestrategie en de organisatie van regionale bijeenkomsten waarin de betrokken koepels en Nictiz gezamenlijk de achterban informeren. De koepels worden toegerust om eventuele knelpunten die zorgprofessionals in de praktijk ervaren te signaleren en met voorstellen voor oplossingen te komen. Ook is een taskforce opgericht met de regionale samenwerkingsverbanden om tot de gewenste stroomlijning tussen de landelijke en regionale communicatie te komen. Hierbij wordt specifiek gekeken naar de genoemde 'persoonlijke EPD-brief'. (ICTzorg – ICTzorg / Twitter)

ICTzorg magazine

Meer weten? Word nu abonnee van ICTzorg.

Lees ook:

Tweede Kamer stemt positief over EPD
Kamer: patiënt moet bij gegevens EPD kunnen
Patiënt bepaalt wie landelijk EPD inziet

Annelies Vermeulen

4 reacties

  • no-profile-image

    tineke

    reactie op het hier voorgaande bericht.de thuisapotheker belde inaanvang z.g. voor mijn man die geen! medicijen gebruikt ik het tegen over gestelde, daar wisten ze van ik was erg interresant, na bellen en mailen, ik had gezegt dat ik dat zelf in de hand wilde houden. bleven ze toch door bellen en op zeer doordringende wijze waar ik absolut niet van gediend ben,
    hielden ze eindelijk op, omdat ik zelf redelijk sterk in mijn schoenen sta (niet om te kopen)
    vraag me af hoe ze in hemelsnaam aan mijn gegevens komen, privecy! geen idee volgens mij weten ze alles van je.

  • no-profile-image

    Venma

    Zou op deze wijze de Thuisapotheker aan de gegevens komen waarmee hij gericht en met kennis van zaken (Wie is gebruiker van welke herhaalrecepten) nieuwe klanten benadert? Of spelen hierin zorgverzekeringen misschien een rol?(Zie uitzending Radar van maandagavond 28 feb. 2010)

  • no-profile-image

    catharina

    zolang privacy/ en ongevraagd inzage in medisch dossier door patient niet geregeld zijn, blijf ik bezwaar maken tegen meedoen EPD. Ik maak mijn eigen dossier en neem dat zelf mee naar de arts.

  • no-profile-image

    Jansen

    Edith Schippers heeft blijkbaar nog niet gehoord van de "herhaalpost" bij pharmacom/medicom en de andere computersystemen in dit land. Dat zijn grote clustersystemen. De herhaalpost maakt het zeer eenvoudig de herhaalreceptuur te regelen om vervolgens via Central Filling en Central Compounding de logistieke processen doelmatiger te maken. De herhaalpost is een achterdeur in het systeem. Via deze achterdeur kan echter iedere zorgaanbieder bij ieder medisch dossier van iedere patiënt op het computercluster. Er is geen blokkade mogelijk en zodoende ook geen overzicht van gluurders en misbruikers. Klacht is ingediend bij het CBP en daar kijkt men naar de belangenafweging: de herhaalpost maakt efficient herhalen van de recepten mogelijk en dat levert de zorgverzekeraar een vermindering van de schadelast op. Daar tegenover staat de schending op ongelooflijke schaal van de privacy van de burgers en daarnaast de mogelijkheden tot misbruik van de gegevens.
    Het hele EPD wordt op deze manier een lachertje en de afgrendeling aan de voordeur een wassen neus. De achterdeur en het kruipkelderluik staan wagenwijd open.
    En de Tweede Kamer en Eerste Kamer slapen rustig door.

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden