Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Nederlandse ziekenhuizen meest vooruitstrevend met social media

De Nederlandse ziekenhuizen zijn het meest vooruitstrevend op social media, zo blijkt uit de Social Media Monitor Zorg. Er is onderzoek gedaan naar de aanwezigheid, populariteit en activiteit van zorgorganisaties op de social media kanalen LinkedIn, YouTube, Twitter, Hyves en Facebook.
Nederlandse ziekenhuizen meest vooruitstrevend met social media

Het is een onafhankelijk onderzoek naar het gebruik van social media door zorgorganisaties in Nederland van iZovator.

Ziekenhuizen

Ziekenhuizen scoren op alle social media ver boven het landelijk gemiddelde en inspireren hiermee andere zorgorganisaties. 93 procent van de ziekenhuizen is actief op LinkedIn. Opvallend is dat 49 procent van de ziekenhuizen actief is op Facebook. Dit is meer dan twee keer zo veel als het landelijk gemiddelde.

Social media

Uit het onderzoek blijkt dat 76 procent van de Nederlandse zorgorganisaties hun weg hebben gevonden naar Hyves. Dit past bij het feit dat Hyves in Nederland het grootste social media platform is met ruim 9.500.000 leden. Twitter en LinkeIn scoren ook relatief hoog. Van de zorgorganisaties is 41 procent aanwezig op Twitter, terwijl Nederland 'slechts' 421.000 actieve twitteraars telt. Veel zorgorganisaties hebben op LinkedIn een bedrijfsprofiel aangemaakt waar medewerkers lid van kunnen worden. Veel verder gaat de inzet van LinkedIn echter nog niet. Hoewel 8.400.000 Nederlanders iedere maand YouTube bezoeken, is slechts 26 procent van de zorginstellingen actief op YouTube. Facebook is ook nog niet doorgedrongen in de zorg, maar wel in ontwikkeling.

Maasstad Ziekenhuis

Maasstad Ziekenhuis is het meest vooruitstrevend in het gebruik van social media en geeft hiermee een goed voorbeeld hoe social media ingezet kan worden. Hun aanwezigheid in de social media is consistent en volledig. Ze zijn daarnaast aanwezig op alle gemeten platformen. Ook zijn ze op alle kanalen actief met het plaatsen van content. En minstens zo belangrijk: de instelling gaat de dialoog aan met volgers, vrienden enzovoorts. Mede hierdoor heeft de instelling meer dan 1200 volgers en 32000 views op YouTube.

Gehandicaptenzorg

Amerpoort scoort het beste binnen de sector gehandicaptenzorg. Er is bij deze instelling goed gebruik gemaakt van Hyves en Facebook. De instelling heeft veel volgers en gaat de conversatie met de volgers aan. Ook Koninklijke Visio, de organisatie voor revalidatie en training van mensen met een visuele beperking, laat zien hoe LinkedIn en Hyves goed ingezet kunnen worden.

Thuiszorg

De thuiszorginstellingen scoren op alle social media onder het landelijk gemiddelde. Opvallend is het grote verschil in activiteit op LinkedIn. Waar landelijk 72 procent van de instellingen actief is op LinkedIn, is dat in de thuiszorg slechts 34 procent. (ICTzorg – ICTzorg / Twitter)

Lees ook:

Farmaceutische bedrijven maken geen gebruik van social media
UMCN ‘community leader’ Social Media Health Network

ICTzorg magazine

Meer weten? Word nu abonnee van ICTzorg.

Annelies Vermeulen

Eén reactie

  • no-profile-image

    Keimpe

    9.5mln leden van Hyves is zwaar overtrokken. Het aantal unieke 'personen' zal een klein deel daarvan zijn. Er zijn heel veel accounts van bedrijven, clubs, of zelfs niet bestaande bewegingen. Google op Hyves + Pindakaas en jes schrikt! Ook de gesloten structuur van Hyves (en Facebook) dragen niet bij aan de toegankelijkheid van de sector. Twitter is bij uitstek het meest toegaqnkelijke- en dynamische kanaal.

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden