Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Miljoenen besparen in trombosezorg dankzij ICT

MobiHealth Twente en Isala uit Zwolle starten met een nieuwe werkwijze voor trombosezorg. Kern daarvan is dat patiënten zelf hun bloed controleren en de gegevens via internet naar de trombosedienst sturen, waarna ze een medicatieschema ontvangen.
Miljoenen besparen in trombosezorg dankzij ICT

Als de werkwijze landelijk ingevoerd zou worden zou dat jaarlijks veertig miljoen besparen, zo stelt het Enschedese bedrijf MobiHealth dat de toepassing ontwikkelde.

In de gebruikelijke zorg geven patiënten bloed af bij een prikpunt van hun trombosedienst of thuis. Pas dagen later rolt een medicatieschema op de deurmat van de patiënt. Alternatief voor ambachtelijke trombosezorg is Internet zelfmanagement. Patiënten meten thuis de stollingstijd van hun bloed. Gegevens worden automatisch doorgestuurd naar de trombosedienst. Via een slim geautomatiseerd beslissingsprogramma krijgt 90 procent van de patiënten direct een digitaal medicatieschema terug. Op dit moment maken al 30.000 patiënten gebruik van een thuismeter, maar moeten dan zelf nog de gegevens invoeren. Met het nieuwe systeem sluiten ze het meetapparaat aan op de computer waarna de gegevens automatisch doorgestuurd worden. Dat verkleint de kans op vergissingen. Met het nieuwe systeem verwachten de initiatiefnemers dat 80.000 trombosepatiënten in aanmerking komen voor Internet zelfmanagement. (ICTzorg – ICTzorg / Twitter)

ICTzorg magazine

Meer weten? Word nu abonnee van ICTzorg.

Lees ook:

Minder medicatiefouten en overdiagnostiek met online trombosedienst
Samenwerking in trombosezorg moet beter
Stichting Begeleide Zelfzorg lanceert e-health applicatie “Trombose Zorgcirkel”

Annelies Vermeulen

3 reacties

  • no-profile-image

    @Bloedspatje

    In het artikel over de trombosedienst staat:
    "In de gebruikelijke zorg geven patiënten bloed af bij een prikpunt van hun trombosedienst of thuis. Pas dagen later rolt een medicatieschema op de deurmat van de patiënt." Zelf ben ik al vele jaren prikobject van de TBD, en al die jaren kreeg ik de volgende dag al het medicatiebericht. Dus niet dagen later. Dat wilde ik toch wel even gezegd hebben.

  • no-profile-image

    Thijs Veerman Star-MDC

    In aanvulling op de zeer terechte reactie van @lodewijkjes, zou ik graag de onderbouwing van de claim van de besparing van 40 miljoen zien.
    Hoe gewenst ook vanuit het perspectief van patient zelfmanagement is deze wijze van zorgverlening, die de trombosedienst van Star-MDC trouwens al vele jaren uitvoert niet goedkoper maar duurder dan de reguliere trombosezorg. Dit komt vooral door de kosten van het meetapparaat en meetstrips.

  • no-profile-image

    @Lodewijkjes

    Erg opgeklopt verhaal. Al 7 jaar heeft Roche het thuis meetsysteem dat door PortaVita is ontwikkeld en wordt onderhouden. Dat is ook een volledig zelfmanagement systeem voor antistolling gebruikers, en dat zijn niet alleen trombosepatienten. De aanpassing van MobiHealth is nauwelijks innovatie te noemen.

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden