Het spel draait niet om medische kennis, maar om de vaardigheid van de arts om zijn kennis toe te passen. Artsen gaan bijvoorbeeld op een virtuele missie naar een rampgebied waar een grote bosbrand heerst. Patiënten met uiteenlopende klachten komen in snel tempo binnen. Artsen moeten de patiënt onderzoeken en tests en scans aanvragen. Bovendien kunnen ze de verpleging, familie en hun supervisor raadplegen.
Biofeedback
Cruciaal aan het spel is biofeedback. Via drie sensoren aan de vingers meet het computerprogramma continu de hartslag en de zweetproductie. Daaruit valt de mate van stress af te leiden. Voorafgaand aan diverse opdrachten moet de speler eerst zijn stressniveau omlaag brengen via bijvoorbeeld ademhalingsoefeningen. De biofeedback helpt artsen in te zien wanneer ze stress ervaren. In het spel kunnen ze op een veilige manier die situaties oefenen.
Eerste nachtdienst
“Het spel maakt jonge artsen weerbaar voor de eerste nachtdienst waarin ze er alleen voor staan”, zegt anesthesioloog Cor Kalkman van het UMC Utrecht. “Ze moeten onder druk beslissingen nemen, maar ze moeten ook hun supervisor durven bellen als ze er niet uitkomen. Bovendien maakt ‘Air Medic Sky 1’ artsen duidelijk dat hun prestaties kunnen verslechteren onder invloed van stress.” Kalkman ontwikkelde het spel samen met psycholoog Pam Kato en Ian Leistikov van het Centrum voor Patiëntveiligheid van het UMC Utrecht. Game designer Visionshift Studios verzorgde het ontwerp.
Uitgever gezocht
Kalkman stelt ‘Air Medic Sky 1’ graag ter beschikking aan collega’s in andere ziekenhuizen. Hij vindt het spel zeer geschikt voor geneeskundeopleidingen. Het UMC Utrecht zoekt nog een uitgever voor de game. (Zorgvisie – Mark van Dorresteijn / Twitter)
Zorgvisie magazine
Interesse in meer achtergronden? Word nu abonnee van Zorgvisie.