Zo kan de samenwerking tussen behandelaars verbeteren door ‘hightechvoorzieningen’ waarmee patiënten ook beter worden geïnformeerd. Een consult op afstand kan een patiënt meer vrijheid opleveren en tevens reistijd besparen bij behandelaar en patiënt, zo zag de bewindsvrouw.
Zorg, wetenschap en bedrijfsleven
Schippers: “Het is glashelder dat de oplossing ligt in de driehoek zorg, wetenschap, bedrijfsleven. Als die 3 partijen nog beter samenwerken, op elkaar inspelen en soms zelf tot op zekere hoogte met elkaar vervlochten durven zijn, kan de kwaliteit van de zorg en van het werken in de zorg omhoog gaan, terwijl we tegelijkertijd kosten besparen. Dat is goed voor de patiënt, goed voor de zorgverlener en winst met het oog op de betaalbaarheid van de zorg in de toekomst.”
Betrek artsen en verpleegkundigen
Ze realiseert zich dat de door haar gewenste daling van deze kosten niet eenvoudig is in te boeken. “Het gaat niet vanzelf. Cruciaal is dat artsen en verpleegkundigen meer worden betrokken bij de ontwikkeling van nieuwigheidjes die daardoor eerder als een verbetering worden ervaren”, aldus Schippers. (Zorgvisie – Mark van Dorresteijn | Twitter | Foto: ANP – Phil Nijhuis)
De praktijk is lastig, veel lastiger dan het woord… want hoe betrek je behandelaren en verpleegkundigen als deze geen tijd hebben of maken om goed betrokken te worden? Betrokkenheid is ook ‘what’s in it for me’ daar zit een belangrijke succesfactor richting behandelaren. Zo lang belangen niet open op tafel worden gelegd zal samenwerking moeilijk van de grond komen. Desalnietemin is dat wel de weg die we moeten gaan en dat onder de voorwaarde dat opschaling niet wordt gesmoord in financiele afwegingen en belangen, maar gedragen door een gezamenlijk inzicht in het patientenbelang.
Vandaag domoticacongres waarbij me twee dingen opvielen. Van alle mogelijke participanten worden zorgverzekeraars niet/bijna niet betrokken. De stap van pilot, naar markt is het lastigst. (kapitaal, marktpartij) ook eens met Philip, het begint teveel vanuit de hardware of wetenschap.
Verpleegkundigen en artsen deel laten nemen aan vernieuwing is mooi.
Echte grote stappen zetten we als we ook de patiënten & cliënten laten meewerken aan de vernieuwingen.
Het zijn de patiënten & cliënten die verbetering moeten ervaren. Als je dat goed doet, wordt de zorg beter en blijft betaalbaar.
Sociale Innovatie:
http://philipvanlonden.wordpress.com/2011/03/31/wat-is-sociale-innovatie/
Wederom een soort geloofsuiting van deze minister. Volstrekt ongefundeerd en onbewezen is de stelling dat de zorgkosten omlaag kunnen met haar ideeën. Eén ding is wel altijd zeker: hoe meer partijen erbij betrokken zijn, hoe groter de strijkstok wordt. Onze maatschappij is voornamelijk gericht op consumeren, en de gezondheidszorg aan de markt toevertrouwen is daarin meegaan. Het zal nooit goedkoper worden, misschien zullen er wel meer mogelijkheden komen, maar of dat ‘goed’is…?!
asl het zo glashelder is: “Het is glashelder dat de oplossing ligt in de driehoek zorg, wetenschap, bedrijfsleven.”
staan financiers op de 4deplaats…Helaas houden technocraten en financiers de meeste ontwikkelingen tegen met hun kruideniersmentaliteit.