Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Nederlandse ziekenhuizen lopen voorop met social media

Ziekenhuizen in Nederland zijn koplopers op het gebied van social media. Ook Engeland en Scandinavische landen scoren goed. In andere Europese landen loopt het gebruik achter. Dat blijkt uit onderzoek van het Radboud REshape and Innovation Centre.
Nederlandse ziekenhuizen lopen voorop met social media

De onderzoekers stellen dat actief gebruik van social media kan zorgen voor een toename van kwaliteit. Zo zou het de communicatie en informatieverstrekking naar patiënten en families kunnen versneller en verbeteren.

Social media

Nederlandse ziekenhuizen zijn het meest aanwezig op LinkedIn (83 procent). Aan de nadere kant van het spectrum staat Duitsland. Daar zijn slechts 3 procent van de ziekenhuizen actief op het medium. Slechts één van de 873 ziekenhuizen had een link naar LinkedIn op zijn website staan.
Op het gebied van Twitter loopt Nederland ook voorop. 56 procent van de ziekenhuizen is actief op de microbloggingdienst. In Engeland ligt dit percentage op 39 procent en 47 procent in Noorwegen. Ziekenhuizen hadden gemiddeld 271 volgers, in Nederland ligt het gemiddelde op 336.
Als het om YouTube gaat lopen Nederland en Engeland opnieuw voorop. Gemiddeld hebben ziekenhuizen 7 video’s per profiel online.
Nederland loopt overigens niet overal voorop. Het Facebookgebruik loopt namelijk achter. Slechts 15 procent van de ziekenhuizen is actief. In Engeland ligt dat percentage flink hoger (93,1 procent).

Toename

Sinds het begin van het onderzoek in 2009 zijn Europese ziekenhuizen flink meer gaan inzetten op social media. Facebook nam toe van 10 tot 67 procent, YouTube van 2 naar 19,7 procent en LinkedIn van 20,5 naar 31,8 procent. Twitter, Facebook en YouTube wordt in Europa zelfs vaker ingezet dan in de Verenigde Staten.

Best practices

De onderzoekers pleiten in het onderzoek dat er meer gefocust wordt op best practices. Dit zou kunnen helpen om social media sneller te implementeren in ziekenhuizen. Ook moet beter worden gekeken naar welke waarvoor ziekenhuizen social media gebruiken en op welke manier het bijdraagt aan patiëntparticipatie. In de toekomst willen de onderzoekers ook kijken naar uitdagingen en risico’s van social media zoals wettelijke verplichtingen, fraude en budgettaire beperkingen.

Onderzoek

In totaal zijn er 873 ziekenhuizen uit 12 West-Europese landen onderzocht. Dit waren 732 algemene ziekenhuizen en 141 universitaire ziekenhuizen. Het aantal ziekenhuizen in Luxemburg was het laagst (6) en in Duitsland het hoogst (347). De data is verzameld tussen april 2009 en juli 2011.
(Zorgvisie/ICT – Mark van Dorresteijn | Twitter | Foto: )

Gerelateerde tags

Eén reactie

  • no-profile-image

    William D. ( Bill ) Hermsen. Dordrecht.NL

    Voor de client/patient is het een geweldig goed en prettig medium om mee te communiceren.Ook kijkend naar de toekomst . Er zijn al instellingen bezig dat de clienten hun/haar gegevens zelf in kunnen inzien en direct op kunnen aanvullen en afspraken kunnen maken. Het digitale ziekenhuis is in wording Dankzij telemonitoring en behandeling op afstand hoeft de client minder vaak naar het ziekenhuis . Dat levert voor een ieder veel op in tijd en Euro s. De RvT & RvB zijn nu aan zet.

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden