Patiënten kunnen op de website hun verhaal anoniem vertellen. Het Rathenau Instituut streeft ernaar om zoveel mogelijk van deze verhalen – zowel positief als negatief – te verzamelen. In samenwerking met de Universiteit Twente worden de ervaringen geanalyseerd en vergeleken, zodat er een beeld ontstaat over de verkregen zorg en verbeterpunten. Deze worden dan vertaald naar concrete aanbevelingen aan de top van ziekenhuizen, het ministerie en parlement.
De patiënt centraler
De zorg voor patiënten in ziekenhuizen wordt steeds complexer en specialistischer, ook door technologische ontwikkelingen. De zorgconsument is steeds vaker genoodzaakt om zich anders te informeren en zelf keuzes te maken, bijvoorbeeld voor de keuze van een behandelaar. Met het onderzoek wil het instituut inzicht geven hoe in de organisatie van ziekenhuiszorg de patiënt centraler gesteld kan worden.
Uitkomsten in 2013
Het onderzoek bestaat verder uit interviews met belanghebbenden uit het veld en workshops met zorgverleners. In 2013 wil het Rathenau Instituut de uitkomsten van het onderzoek presenteren in de vorm van een manifest.
(Zorgvisie – Lotte Maas | Foto: ANP – Erik van ’t Woud)
Lees meer
Rathenau Instituut: ‘Snelle invoering grote informatiesystemen loopt uit op drama’s’
Rathenau: ‘Burgers onvoldoende op de hoogte van het EPD’
Een prima initiatief dat noodzakelijk blijft.Niet om de Zorg te bekritiseren maar om de belangrijke dialoog tussen de patiënt(en zijn leef omgeving)en de zorginstellingen en zorgverleners gaande te houden.