Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties2

Cegeka richt nieuw ECD op wijkgericht werken

Mark van Dorresteijn
Het nieuwe elektronische cliëntendossier (ECD) van ICT-dienstverlener Cegeka is gericht op buurtzorg en wijkgericht werken. ‘Door de nieuwe opzet is het systeem multidisciplinair inzetbaar’, stelt Onno Draaisma, directeur Cegeka Zorg.
Cegeka richt nieuw ECD op wijkgericht werken

Volgens Draaisma is het belangrijk dat de gebruikers tijd en plaatsonafhankelijk het ECD kunnen benaderen. ‘Het cliëntendossier kan via computer, tablet of smartphone op locatie gebruikt worden door zorgverlener, behandelaren maar ook door cliënten. De zorg wordt hierdoor veel meer rondom de cliënt georganiseerd wat resulteert in hogere kwaliteit dienstverlening.’ Daarbij wordt ook de administratie niet uit het oog verloren. Draaisma legt uit dat het belangrijk is dat budgetbeheer of urenadministratie centraal geregeld kan worden om zicht te houden op de kosten. ‘Voordeel is dat medewerkers zich kunnen richten op de zorg terwijl de administratie centraal geregeld wordt.’

Intuïtief en eenvoudig

Het nieuwe ECD is ontwikkeld in samenwerking met behandelaars en zorgverleners. ‘We hebben echt vanuit de zorg aan het bed gedacht en geluisterd naar de klanten. Het systeem is daardoor heel intuïtief en eenvoudig geworden. Denk bijvoorbeeld aan modules met een tekstverwerker en spellingscontrole zodat er minder snel fouten komen in de teksten. Deze module lijkt erg op Word, zodat mensen er snel mee kunnen werken. Ander voorbeeld is de toevoeging van een pasfoto in het cliëntendossier. Dit zorgt ervoor dat de zorgverlener niet in het verkeerde dossier werkt.’

Zorg rondom patiënt

Draaisma ziet dat de tijd rijp is voor elektronische dossiers, ‘toch gebeurt er nog maar heel weinig in de markt. Met het ECD leveren zorginstellingen veel betere dienstverlening tegen lagere kosten. Bovendien kan de zorg rondom de patiënt nu beter georganiseerd worden om het leven zo aangenaam mogelijk te maken.’

(Zorgvisie/ICT – Mark van Dorresteijn | Twitter | Foto: Cegeka)

2 REACTIES

  1. Lees alle reacties

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.