Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties8

Huisarts ontlast door online zoektocht patiënt

Mark van Dorresteijn
Online informatie over zorg en gezondheid zorgt ervoor dat 11 procent van de patiënten besluit om niet langs de huisarts te gaan. Dat komt naar voren in een publicatie van onderzoekers van het NIVEL in Huisarts & Wetenschap.
Huisarts ontlast door online zoektocht patiënt

‘Steeds meer mensen raadplegen internet voor informatie over hun gezondheid of zorg’, stelt onderzoeker Judith de Jong ‘Uit onderzoek binnen het Consumentenpanel Gezondheidszorg van het NIVEL blijkt dat driekwart van de mensen in het voorafgaand halfjaar minstens één keer op internet naar gezondheidsinformatie heeft gezocht.’ Op basis van de gevonden informatie besluit 17 procent naar de (huis)arts te gaan. 11 procent ziet juist af van bezoek na de zoektocht. Vanwege informatie op internet besluit 4 procent het advies van de (huis)arts niet op te volgen en 2 procent een andere arts te bezoeken voor een second opinion. Bijna een derde past zijn leefstijl aan op basis van informatie op internet, een kwart gebruikt daardoor vitamines, mineralen of kruiden.

Internetgebruik

Ruim 90 procent gebruikt internet omdat dit de snelste manier is om aan informatie te komen, meer dan 80 procent vanwege de beschikbaarheid van actuele informatie. Als voorbereiding op een bezoek aan een arts wordt internet minder gebruikt. Mensen zoeken vooral naar omschrijvingen (83 procent), behandelingen (77 procent) en oorzaken (76 procent) van klachten, ziekten en aandoeningen. Er is niet onderzocht welke rol internet speelt tijdens het bezoek aan de arts. In hoeverre op internet gevonden informatie een rol speelt tijdens het consult, is op basis van dit onderzoek niet te zeggen.

(Zorgvisie – Mark van Dorresteijn | Twitter | Foto: ANP Roos Koole )

8 REACTIES

  1. Lees alle reacties
  2. De patiënt komt wellicht geinformeerder en gerichter naar het spreekuur. Dit zou wel eens kunnen lijden tot betere zorgverlening; of het tijd bespaart of juist kost zou gewoon eens een keer uitgezocht moeten worden. In mijn praktijk merk ik dat patiënten naast de hulpvraag ook steeds meer met informatie-bronnen van internet komen. Dit ervaar ik persoonlijk als gewenst; validiteit van hun achtergrondinformatie kan dan beoordeeld worden en evt meegenomen worden in het besluitvormingsproces.

  3. Heer Mitrasing, uw naam en onzinnige reacties zijn inmiddels deel van het inventaris op zorgvisie. U kunt het blijkbaar niet laten om bij ieder artikel uw negatieve energie te uiten. Wilt u mij en alle andere lezers een plezier doen en ergens een eigen klaagsite te starten en hier te verdwijnen? Hartelijk dank

  4. Er is geen sprake van mindere “last”. Een paradox van het informatietijdperk is dat de totale massa aan informatie de mens desinformeert; ook zorgverleners. Zie je medische lectuur maar bij te houden, dat was al problematisch voor het www tijdperk.
    Verder is de burger ‘mondiger’ geworden en de suggestie via allerlei vormen van pr en reclame van ‘maakbaarheid’ der dingen versterkt deze en bepaald niet tot voordeel van de patiënt.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.