Via beeldbellen kunnen cliënt en zorgverlener frequenter contact onderhouden dan nu het geval is. Cid Berger, programmadirecteur e-health: ‘Een deel van de reguliere contactmomenten zal vervangen worden. Het karakter van de verleende zorg verandert dan ook: nu is er minder, maar wat langer contact, terwijl er straks sprake is van frequenter contact dat korter duurt. We verbreden het zorgspectrum en brengen meer variatie aan en kunnen zo nog beter aansluiten bij de specifieke behoefte van onze cliënten. Ik verwacht dat deze vorm van zorgverlening straks net zo gewoon is als het gebruik van een telefoon.’ Voor het beeldbellen wordt gebruik gemaakt van PAL4-iPads
Laagdrempelig
De eerste pilots starten in februari. Drie teams gaan dan aan de slag met iPads. Berger: ‘In dat laatste geval kan beeldschermzorg bijvoorbeeld voor een gevoel van veiligheid zorgen. Bij een geval van dementie heeft de mantelzorger vaak veel vragen, veel meer ook dan de patiënt zelf. Met een PAL4-iPad kunnen deze vragen snel en laagdrempelig worden gesteld en hoeft de mantelzorger niet per se te wachten tot er weer iemand aan huis komt.’
Reistijd besparen
Beeldschermcontact biedt nog meer voordelen. ‘Een zorgverlener hoeft niet meer altijd fysiek langs bij een cliënt’, zegt Berger. ‘Is hij daar wel thuis en lijkt het hem raadzaam een specialist om hulp te vragen, dan pakt hij de PAL4-iPad er gewoon bij. De specialist, een psychiater bijvoorbeeld, kan dan via de beeldverbinding meekijken. Direct, zonder dat er twee maanden van tevoren een afspraak gemaakt hoeft te worden.’ Bovendien is multidisciplinair overleggen mogelijk met de PAL4-iPad, via het geïntegreerde FaceTalk. Dit kan de zorgverlener erg veel reistijd besparen.