Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties1

Gebruik online hulp stijgt dertien procent

Mark van Dorresteijn
226.000 Nederlanders ontvingen in 2012 hulp via internet bij psychosociale problemen; een groei van dertien procent ten opzichte van 2011. Zo blijkt uit cijfers van stichting E-hulp.nl, landelijk kennis- en adviescentrum voor online hulpverlening.
Gebruik online hulp stijgt dertien procent
Foto: ANP

De cijfers zijn verzameld onder de leden van het Netwerk Online Hulp (waaronder landelijke organisaties als de Kindertelefoon, Juridisch Loket en Sensoor) en de grootste leveranciers van online hulpplatformen (MindDistrict en IPPZ). De cijfers worden morgen gepresenteerd op het landelijke Congres Online Hulp.

Groei

De groei wordt met name veroorzaakt doordat steeds meer mensen die bij een ggz- of maatschappelijk werkinstelling aankloppen een blended behandeling aangeboden krijgen; een combinatie van online en face-to-face contact. Frank Schalken, directeur van E-hulp.nl: ‘Voor veel mensen met psychosociale problemen is het bezoek aan een instelling belastend. Ze moeten vrij vragen van hun werk en durven dan vaak niet de echte reden te vertellen. Mensen zijn gewend om via internet hun bankzaken te regelen en vinden het ook steeds normaler om hun gezondheid via internet te regelen. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat online hulpverlening net zo effectief is als face-to-face contact.’

Belemmeringen

Hoewel het gebruik van online hulp ieder jaar stijgt, hebben de meeste cliënten nog steeds face-to-face contact met een hulpverlener. Schalken: ‘Ik verwacht dat het over vijf jaar precies andersom is. Daarvoor is het wel nodig dat belemmeringen worden weggenomen. Zo worden instellingen in de ggz gestraft als ze cliënten online meer zelf laten doen. Die instellingen hebben wel de kosten van het systeem, maar krijgen vervolgens minder opbrengsten omdat de contacttijd per cliënt vermindert. Gelukkig heeft de minster toegezegd dat ze dergelijke belemmeringen wil gaan wegnemen.’

1 REACTIE

  1. ‘Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat online hulpverlening net zo effectief is als face-to-face contact.’
    Tsja, voor die paar procent die het hele traject afmaakt waarschijnlijk wel. Wat er niet bijstaat is dat het grootste deel van de gebruikers daarvan tussentijds afhaakt. Ook dat is wetenschappelijk bewezen.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.