Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

‘Verandermanagement bepaalt succes IT-project’

Mark van Dorresteijn
Een IT-project wordt succesvol door sterk leiderschap en goed verandermanagement. De rol van de IT-afdeling is daar ondergeschikt aan. Dat stelt Henning Schneider, CIO bij het Duitse Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf (UHE) tijdens het Himms Europe congres. Het ziekenhuis werkt met het epd Soarian van Siemens.
'Verandermanagement bepaalt succes IT-project'
Foto: Stockxchng

Het UHE startte in 2008 met de invoering van elektronische patiëntendossiers. Inmiddels zijn ze volledig gedigitaliseerd en ontvingen in 2011 al de Himms Stage 7 Emram award. De weg daar naar toe was zwaar, erkent Schneider. Vlak na de invoering steeg het aantal aanvragen bij ict enorm. Gebruikers wilden veranderingen en kampten met diverse problemen. De problemen hingen vooral samen met acceptatie van het nieuwe systeem Het project leek te mislukken omdat er een gevecht ontstond tussen IT en de medische staven.

Verantwoordelijkheid

Het omslagpunt kwam toen het ziekenhuis besloot om de volledige verantwoordelijkheid onder te brengen bij een projectmanager. ‘Hij nam de volledige verantwoordelijkheid’, vertelt Schneider. ‘Hij zorgde daarnaast voor duidelijke verantwoordelijkheden en een strakke tijdlijn. Vanaf dat moment zijn we heel strak gaan sturen met het einddoel voor ogen. Iedereen werd meegenomen in de verandering en krijgen bijhorende verantwoordelijkheden. Het draaide daarbij om teamwork. Afdelingen die tegenwerkten, werden geforceerd om in de maat te lopen. Dat klinkt hard, maar alleen als iedereen hetzelfde einddoel voor ogen heeft, slaagt het project.’ Volgens Schneider bestaat een succesvol IT-project uit 60 procent verandermanagement, 30 procent IT en 10 procent geluk.

Digitalisering werkprocessen

Daarnaast is het belangrijk om te weten dat IT met geen mogelijkheid slechte werkprocessen kan verbeteren. ‘Zolang processen niet op orde zijn, heeft digitaliseren weinig zin. IT maakt goede werkprocessen beter, daar zijn zij goed in. Afdelingen hebben vaak dezelfde processen met kleine veranderingen. Het kan dus ziekenhuisbreed bekeken worden. De rol van IT verandert daardoor ook. Zij moeten zorgen voor vertrouwen in de systemen bij gebruikers door ondersteuning, stabiliteit en beveiliging goed op orde te hebben.

Succes

De digitalisering werd een succes door het strakke verandermanagement. ‘Het is tot slot belangrijk te weten dat ziekenhuizen bij een digitalisering snel moeten overstappen. Wanneer er gewerkt wordt met computers én papier, dan gaat het mis.’ Als voorbeeld noemt hij de pre-operatieve screening. ‘Dokters moeten dit formulier voorafgaand aan een operatie invullen anders wordt het transport van de patiënt niet uitgevoerd. Door deze koppeling is het aantal uren dat een patiënt moest wachten in de operatiekamer gedaald van ruim duizend uur in 2010 tot nog slechts vijftig uur in 2012.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.