Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Depressie online behandelen net zo effectief

Online behandeling van angst en depressie is net zo effectief als een face-to-facebehandeling. Dat blijkt uit onderzoek van ggz-instelling Dimence. Ook de online voorlichting over het ziektebeeld aan de ggz-patiënt laat een significante afname van klachten zien.
Depressie online behandelen net zo effectief
Foto: Stockxchange

Aan het onderzoek deden 838 patiënten mee met angst- of depressieklachten. Van hen volgden 706 mensen de 'klassieke' face-to-facebehandeling. 132 patiënten volgden een online behandeling in combinatie met een aantal persoonlijke ontmoetingen met de vaste behandelaar. Bij beide groepen was een vergelijkbare afname van de klachten te zien.

Blended

Dimence werkt met modules en programma's via het platform van Minddistrict. De modules worden zelfstandig door patiënten gevolgd. De modules bestaan uit informatie en opdrachten. Behandelaren ondersteunen en geven feedback via het beveiligd platform. Een vaste invulling van het aantal face-to-face en online contacten is er niet meent Rob Gerrits, projectleider e-health: 'Na een intake-gesprek bepalen we samen met de patiënt in hoeverre deze zelfstandig aan de slag kan met het materiaal. Veel patiënten willen bijvoorbeeld vanwege werk liever geen therapie tijdens normale werktijden. Zij zijn gebaat bij online therapie met af en toe een persoonlijk gesprek.'

Psycho-educatie voor iedereen

Verder onderzocht de ggz-instelling het effect van online psycho-educatie: voorlichting over het ziektebeeld. Hier was een significante afname van klachten te zien. Gerrits denkt dat de afname van klachten ontstaat door een beter begrip van de klachten. 'Daarnaast kan het besluit om het heft weer in eigen handen te nemen voor een positief gevoel zorgen.' Volgens Gerrits is psycho-educatie in principe voor iedereen geschikt. 'Bij elke behandeling hoort een moment van uitleg. Dat kunnen we prima online aanbieden. Het zorgt ervoor dat iedereen dezelfde informatie krijgt. Behandelaren kunnen zich dan echt bezig houden met de behandeling.'

Efficiëntie

Hoewel de resultaten positief zijn, is het volgens Gerrits nog lastig zichtbaar te maken hoe groot de efficiëntie winst precies is. 'In de ruwe cijfers zien we dat de online behandeling gemiddeld anderhalf uur minder tijd in beslag neemt dan de standaardbehandeling. Een online behandelcontact kost  de helft minder tijd dan bij face-to-facegesprekken. Toch is nu nog het lastig om het exact te berekenen omdat registeren nog vaak handmatig gebeurt en we te maken hebben met veel variabelen. De cijfers zijn dus nog niet specifiek genoeg, daar werken we momenteel hard aan.'

Studie

José Richters en Rob S. Gerrits (2013). Een pilot-studie naar de potentiële effecten van online behandeling voor verschillende angststoornissen en depressie. Gepubliceerd in Gedragstherapie, 46 161-178.

Eén reactie

  • Gijs

    In februari dit jaar is een promotieonderzoek gepubliceerd van Jeroen Ruwaard van de UvA, waarin bovenstaande inderdaad is aangetoond. Het betrof hier een populatie van 1500 clienten, die een online cognitieve gedragstherapie bij E-healthzorgaanbieder Interapy hebben genoten. Dit resulteerde in 71 % van de gevallen in grote en significante klachtvermindering volgens Ruwaard. Het betrof hier niet alleen clienten met angst en depressie, maar ook posttraumatische stress, burn-out en eetstoornissen. Interapy is hier al ruim 10 mee actief en het betreffende promotieonderzoek bewijst net als Dimence de effectiviteit van een 'persoonlijke E-health' aanpak.

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden