Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Ict zorgt voor vertraging betalingen bij Careyn

Mark van Dorresteijn
Bijna 7000 cliënten van zorgorganisatie Careyn hebben een betalingsachterstand door een ict-probleem. De problemen zijn ontstaan tijdens het experiment regelarme instellingen.
Ict zorgt voor vertraging betalingen bij Careyn

Careyn is de eerste instelling die is gestopt met het experiment. De verwerking van eigen bijdragen liep door de complexiteit van het experiment enorme vertraging op, legt Martin van Rijn uit in een Kamerbrief. De cliënten hebben overigens gewoon zorg gehad, maar geen of een te lage eigen bijdrage betaald. De problemen zijn ontstaan doordat het ict-systeem van Careyn niet goed aangesloten kon worden op het CAK.

Inlopen vertraging

De problemen zijn ondertussen verholpen en de cliënten krijgen deze maand een extra factuur op de mat voor de eigen bijdrage. Gemiddeld gaat het om 109,19 euro per cliënt. Bij 160 cliënten om een bedrag hoger dan 750 euro en bij drie cliënten om een rekening van meer dan 2500 euro. Bij een hoge factuur krijgen de cliënten ook een persoonlijke brief van het CAK met mogelijkheid tot betalingsregeling.

Experiment

Volgens Van Rijn is het belangrijk om lering te trekken uit de resultaten van Careyn. In een eerdere brief stelde hij: ‘Het is inherent aan experimenteren dat er naast positieve resultaten ook geleerd wordt van hetgeen anders loopt dan verwacht. Wat bij de experimenten wordt geleerd zal worden benut voor de vormgeving van de langdurige zorg, bijvoorbeeld op het gebied van kwaliteitsverantwoording, inkoop en nadruk op welbevinden.’

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.