Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

‘CIO hoort in raad van bestuur’

Chief Information Officers (CIO’s) van zorginstellingen moeten zich nadrukkelijker bemoeien met strategische vraagstukken. Als het even kan moeten ze worden opgenomen in de raad van bestuur. Dat zegt Zafar Chaudry, onderzoeksdirecteur gezondheidszorg van de Europese vestiging van Gartner.
Zafar Chaudry, onderzoeksdirecteur gezondheidszorg Gartner
Zafar Chaudry, onderzoeksdirecteur gezondheidszorg Gartner - Foto: Zorgvisie

Gartner is een van de belangrijkste onderzoeksbureaus als het gaat om trends en ontwikkelingen in de it-sector. Het bureau signaleert dat op veel plaatsen in de westerse wereld van it wordt verwacht dat het een bijdrage levert aan een flinke reductie van de zorgkosten, terwijl tegelijk de kwaliteit van de zorg moet verbeteren. ‘Een CIO wordt meer een verandermanager. Het is belangrijk dat deze in een vroeg stadium kan meepraten en meebeslissen over it-investeringen. En hij moet niet alleen oog hebben voor technische zaken maar ook voor de cultuur en het absorptievermogen van een organisatie’, aldus Chaundry.  Hij deed zijn uitspraken voor een gehoor van toekomstige bezoekers aan it-beurs Himss die dit jaar wordt georganiseerd in New Orleans.

Bring your own device

Chaundry signaleert dat de implementatie van bepaalde it-technologie traag verloopt. ‘Cloud-technologie wordt nauwelijks gebruikt. In het  Verenigd Koninkrijk is door de overheid G-Cloud gebouwd voor de publieke sector, maar geen enkel ziekenhuis gebruikt het.’ Toch voorspelt hij dat mobiliteit en ‘bring your own device’ de komende jaren een van de belangrijkste thema’s zal zijn in ziekenhuizen. In 2016 zal tweederde van het personeel een smartphone bezitten en de helft van de niet-PC-devices zal gekocht worden door werknemers zelf.’

Uitwisseling patiëntgegevens

Het uitwisselen van patiëntengegevens via epd's gebeurt momenteel in diverse landen. ‘Dat is een voorwaarde voor de continuïteit van zorg. De benaderingen verschillen echter. Het kan centraal zoals in het Verenigd Koninkrijk of Nederland, maar in bijvoorbeeld de Verenigde Staten bestaan veel systemen naast elkaar. Daar worden veel patiëntportalen gebruikt waarop patiënten kunnen inloggen om hun gegevens te bekijken of bijvoorbeeld adresgegevens aan te passen. Je hoeft ook helemaal niet te centraliseren. Empowerment van de patiënt werkt misschien wel beter dan een centrale benadering. Een patiënt kan een samenvatting van zijn eigen dossier met diagnostische gegevens en ziektegeschiedenis meenemen naar een nieuwe zorgaanbieder.’

Eén reactie

  • Johan

    de CIO en de CFO en de Directeur HRM is natuurlijk COO. Marketing mag ook niet ontbreken. Ach, en zullen we dan ook nog een dokter erbij zetten of is dat niet nodig?
    Nog even en we noemen de Raad van Bestuur de Belgische bus:iedereen zit voorin en wil sturen.........

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden