‘We meten de ervaringen van patiënten met de wetenschappelijk gevalideerde vragenlijst CQI Huisartsenzorg van NHG, LHV, NPCF en Zorgverzekeraars Nederland’, vertelt Rutger van Zuidam, directeur van Qualizorg. ‘De geanonimiseerde data en feedback zijn continu online in te zien door de zorgaanbieder met een eigen inlogcode en wachtwoord. De zorgaanbieder is eigenaar van de data. In opdracht van de praktijk kan geanonimiseerde data opgeleverd worden aan derden, bijvoorbeeld voor verantwoording.’
Koppeling
De koppeling met Qualizorg wordt al gebruikt door de klanten van Protopics KIS. Vincent Ivens, productmanager ketenzorg bij Protopics: ‘Diverse klanten van Protopics werkten al met Qualizorg, maar waren erg veel tijd kwijt met het samenstellen van de steekproef. Mede op hun verzoek hebben we samen met Qualizorg in korte tijd een koppeling gerealiseerd om deze drempel weg te nemen.’
Patiëntervaringsonderzoek
Door de koppeling is het volgens Protopics voor zorggroepen eenvoudig het patiëntervaringsonderzoek in te zetten, waarbij eigenlijk al het werk uit handen wordt genomen. In ruil hiervoor krijgt het management waardevolle informatie over de ervaren kwaliteit van de zorgprogramma’s en, omdat dit realtime gebeurt, inzicht in de trends. Op zorggroepniveau, maar ook op alle niveaus daaronder.