De tool is ontwikkeld door internetbureau Virtual Affairs in samenwerking met het Academisch Medisch Centrum in Amsterdam en het UMC St Radboud in Nijmegen. De nieuwe tool wordt vanaf volgende week actief ingezet bij 25 Nederlandse ziekenhuizen.
Slagingskans
De tool is ontwikkeld voor stellen die tijdens het vruchtbaarheidsonderzoek geen duidelijke oorzaak hebben gevonden voor het uitblijven van zwangerschap. Stellen met een kinderwens vullen samen een vragenlijst in waar, leeftijd van de vrouw, eventuele onderzoeken en het percentage bewegelijk zaad van de man, aan bod komen. Op basis van de antwoorden berekent de tool de slagingskans op spontane zwangerschap binnen een half of heel jaar. Wanneer het percentage hoger uitvalt dan 30 procent wordt er gekozen voor een afwachtend beleid. Komt dit percentage lager dan 30 procent, wordt er samen met medisch specialist gekeken naar de behandelopties.
Richtlijnen
De nieuwe richtlijnen zijn gebaseerd op nieuwe wetenschappelijke inzichten verkregen uit het improvement-onderzoek, dat op het AMC en het UMC St Radboud is uitgevoerd. ‘Het onderzoek toont aan dat veel stellen binnen een jaar dezelfde kans hebben op spontane zwangerschap als bij een eerste ivf-behandeling’, zegt Ben Willem Mol, hoogleraar Obstetrics en Gynaecology bij het AMC. ‘Het is voor sommige stellen dus raadzaam om behandeling uit te stellen en het op de natuurlijke manier te blijven proberen. Dit vergroot vervolgens de kansen voor stellen die behandeling echt nodig hebben.’
Samenwerking arts en cliënt
Virtual Affairs heeft alle data en richtlijnen vertaald naar een online portaal, waarbij stellen met kinderwens terecht kunnen voor alle vragen en acties die zij moeten ondernemen. ‘De tool is ontwikkeld vanuit de behoefte die stellen met een kinderwens hebben. Onze ervaring op het gebied van online klantenreizen heeft geholpen om de tool zo pragmatisch mogelijk te maken’, zegt Douwe Jippes, internet consultant bij Virtual Affairs. ‘Medisch specialist en stel zitten niet meer tegen over elkaar, maar gaan samen aan de slag, een ontwikkeling die de communicatie tussen zorgverleners en cliënten ten goede komt.’