Van de ondervraagden geeft 70 procent aan dat de toename van technologie het personeel creatiever maakt op het gebied van service en producten. 65 procent denkt dat personeel betere ideeën krijgt voor het verbeteren van de processen. Toch blijven uitdagingen bestaan. Meer dan een derde geeft aan dat een computerfout minstens eenmaal in het afgelopen half jaar heeft gezorgd voor kosten. De omgang met technologie door zorgpersoneel gaat nog lang niet vlekkeloos, zo ondervinden de managers.
Uitdagingen zorgtechnologie
De managers zien nog meer uitdagingen. De processen kunnen daarnaast de technologische ontwikkeling niet bijbenen. Ook de interactie tussen verschillende zorgsystemen, blijkt vaak nog onder de maat. Verder klagen zij over de veelheid aan tijd die zij kwijt zijn aan technologie en beschikbare informatie. Desondanks denkt 92,5 procent van de leidinggevenden dat de gezondheidszorg ten positieve meer afhankelijk is geworden van technologie.
Menselijke element
Technologie-gedreven veranderingen betekenen waarschijnlijk niet dat robots en computers de menselijke elementen van patiëntenzorg in de toekomst zullen vervangen. De managers denken dat voor het stellen van diagnoses en de ontwikkeling van nieuwe behandelingen altijd de menselijke kant nodig zal zijn. ‘Het menselijke element is essentieel voor patiëntenzorg, maar ook noodzakelijk om innovatieve processen te ontwikkelen die investeringen in technologie omzetten in voordelen. Door informatiebeheersystemen te integreren in een ziekenhuis kan een arts bijvoorbeeld gemakkelijker toegang krijgen tot patiëntendossiers, direct toegang krijgen tot onderzoeksresultaten en recepten direct doorsturen naar apothekers, waardoor de aangeboden gezondheidszorg sneller en efficiënter wordt’, zegt Pieter Rahusen, Market Development Manager Healthcare bij Ricoh Nederland. ‘Technologie kan van zichzelf niet zulke meetbare effecten op gezondheidszorgdiensten hebben. Het zijn de menselijke intuïtie en deskundigheid die ervoor zorgen dat het werkt en voldoet aan de behoeften van de sector.’