Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties1

‘Inzicht in data verbetert zorgprocessen’

Mark van Dorresteijn
Door bestuur, management en zorgpersoneel inzicht te geven in data, verbeteren de zorgprocessen, stijgt de kwaliteit en dalen de kosten. Dat stelt Ellen Derrico, directeur Global Market Development - Life Sciences & Healthcare bij QlikTech.
‘Inzicht in data verbetert zorgprocessen’
Foto: Ellen Derrico

QlikView is software om sneller gegevens uit klinische-, operationele, financiële en middelenbeheersystemen te combineren en analyseren. Daardoor krijgen zorginstellingen nieuwe inzichten die helpen bij het terugdringen van kosten en de toename van kwaliteit. Volgens Derrico maakt QlikView inzichtelijk hoe zorginstellingen ervoor staan ten opzichte van anderen en waar verbeteringen kunnen worden gemaakt op het gebied van wachttijden, patiëntveiligheid, kosten en inkomsten. In Nederland werken het Slingeland Ziekenhuis en Bouman GGZ met QlikView.

Op de hoogte

Zonder toegang tot informatie zijn, volgens Derrico, bestuurders, management en werknemers in de zorg, slechter op de hoogte dan ze zelf misschien weten. ‘In veel gevallen zouden ze eigenlijk beslissingen kunnen maken op basis van real-time informatie. Helaas werken zij nog teveel met rapporten die data bevatten van enkele dagen, weken of maanden terug en dat is zonde. Qlikview geeft meer real-time informatie, zodat zij precies weten hoe het ziekenhuis er momenteel voor staat.’ Dit geldt niet alleen voor bestuurders, maar ook voor doktoren, administrateurs en zelfs de verpleging. ‘We merken dat het steeds belangrijker wordt dat iedereen in de zorg toegang krijgt tot de juiste data’, zegt Derrico. ‘Zorgpersoneel is nog vaak onwetend over wat bijvoorbeeld de kosten op hun afdeling zijn en hoe het zit met de productiviteit. Met QlikView brengen we hier verandering in waardoor iedereen in een zorginstelling de juiste keuzes kan maken. Bovendien is het eenvoudiger en sneller dan bijvoorbeeld Excel, en biedt grafische visualisatie van alle data.’

Datawarehousing

Zorginstellingen hebben hun data vaak niet op een centrale plek gegroepeerd of maken daar amper gebruik van. Het resultaat is dat er geen meerwaarde kan ontstaan. ‘Door de gegevens te combineren, ontstaat er opeens de mogelijkheid om patiënt- en ziekenhuisdata beter te begrijpen en interpreteren. Het draait om de juiste data beschikbaar te maken voor de juiste persoon, waardoor het mogelijk wordt dat mensen antwoorden krijgen op hun vragen’, legt Derrico uit.

QlikView is geschikt voor ziekenhuizen van elk formaat. Als een ziekenhuis of andere zorginstelling zelf geen datawarehouse heeft, kan de software een virtuele datawarehouse aanmaken of een ziekenhuis helpen bij het bouwen van een datawarehouse.

Inzicht

QlikView kan worden ingezet om de prestaties en resultaten van specifieke artsen, faciliteiten, afdelingen en het volledige ziekenhuisnetwerk te analyseren. En het kan precies vertellen waar ze zijn en welke resultaten worden geleverd. Als er bijvoorbeeld naar de prestaties van een ziekenhuis wordt gekeken, zou je kunnen zien hoeveel personeel en middelen zijn ingepland en waar zich een capaciteitsprobleem kan voordoen. Derrico: ‘Wanneer je gaten in de planning van het personeel in de OK of in de benodigdheden voor een operatie kunt blootleggen, ben je in staat personeel efficiënter in te plannen of gerichte aanpassingen in de logistieke keten door te voeren. Dat betekent dat je letterlijk meer operaties kunt uitvoeren, waardoor meer mensen geholpen worden. Onze klant NHS in Groot Brittannië is daar een mooi voorbeeld van. Ander voordeel van het inzichtelijk maken van data met QlikView is dat alleen data die relevant is duidelijk wordt. Dit gegeven roept natuurlijk ook weer nieuwe vragen op. En soms is het die vervolgvraag die tot hele nieuwe inzichten kan leiden.

Extra operaties

Een voorbeeld van wat juiste data-analyse op kan leveren, demonstreert de CFO van Universitätsklinikum Tübingen in Duitsland. De OK’s hebben een bepaalde capaciteit. Als deze vol zitten, moeten anderen wachten. Door de operaties beter te stroomlijnen op basis van de juiste inzichten, kon het ziekenhuis jaarlijks 200 tot 300 operaties extra uitvoeren. De software maakt inzichtelijk hoe lang patiënten wachten op hun operatie, wanneer de operatie start en eindigt tot aan het vertrek van de patiënt. Zo wordt het heel inzichtelijk waar en wanneer er ruimte is voor verbetering en waar die verbeteringen kunnen worden doorgevoerd.

1 REACTIE

  1. Dit is technologie die we al meer dan vijftien jaar hebben en in veel andere sectoren inmiddels als een legacy systeem wordt beschouwd. Intelligentie zit er niet echt in, het is in de achteruitkijkspiegel kijken. Eigenlijk wel schokkend dat in de zorgsector hier nog een artikel aan besteed wordt alsof het nieuw is. Geeft helaas wel aan wat het ICT maturity level bij velen is als je dit nog moet uitleggen….

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.