Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties4

‘Bestuurders moeten grip krijgen op technologie’

Mark van Dorresteijn
Bestuurders moeten meer grip krijgen op technologie die bepalend is voor hun marktsegment. Als dat lukt kunnen zij IT beter aan laten sluiten op de strategie van de organisatie en kosten in de hand houden, stelt Paul Willmott, van consultancybureau McKinsey in het rapport: 'The do-or-die questions boards should ask about technology'.
‘Bestuurders moeten grip krijgen op technologie’
Foto: ANP

Volgens Willmott hebben bestuurders vaak geen goed zicht op de kosten van IT-projecten. ‘Bij grote IT-projecten wordt in 45 procent van de gevallen het budget overschreden, 7 procent haalt de deadline niet en 56 procent levert minder op dan gepland. Door het budget goed in de gaten te houden, kunnen bestuurders ervoor zorgen dat de projecten in lijn lopen met de strategie. Daarnaast moeten bestuurders constant controleren hoeveel waarde een IT-project toevoegt aan de organisatie.’

Meerwaarde creëren

IT kan daarnaast ingezet worden om waarde toe te voegen aan de organisatie. In het verleden werd IT vooral gezien als ondersteunend middel dat op lange termijn meerwaarde biedt, maar zij moeten juist kijken hoe technologie ingezet kan worden om snel waarde te creëren. ‘Met technologie als social media of locatie gebaseerde diensten kunnen bedrijven juist de dienstverlening aan klanten verbeteren en nieuwe markten veroveren’, zegt Willmott in het rapport.

Technologie in de zorg

Edith Schippers, Philip Idenburg en Jaap Maljers leggen tijdens het congres Diagnose Technologie op 20 september 2013 uit wat de ontwikkelingen zijn bij de inzet van technologie in de zorg. Innovatie staat bij veel zorginstellingen te laag op de strategische beleidsagenda. Op het congres maakt u kennis met baanbrekende trends.  Meer informatie en aanmelden >>

4 REACTIES

  1. Hebben jullie het rijtje cursussen gezien dat al jaren hiernaast staat afgebeeld en steeds komen er nieuwe bij OOK AL JAREN OM IN TE SCHIETEN OP INNOVATIES.
    En wat stelt Idenburg vast: we zijn nog heel ver van huis.
    Als je optelt wat die cursussen gekost hebben en wat het effect is kom je tot de vaststelling dat bestuurders de cursus gebruiken als zoethoudertje voor (onderbetaald en te laag opgeleid) personeel, maar vooral dat handige snobbisten de zoveelste nietszeggende cursus ontwikkelen.
    Als ik ongelijk heb moet de zorg veel en veel beter functioneren en dat blijkt niet zo te zijn; Idenburg’s geringe bijdrage is dat hij bevestigt hetgeen de eenvoudige man in de straat al jaren irriteert; hoort Idenburg misschien ook tot die snobbisten.

  2. Lees alle reacties
  3. Zorgt die robot ook voor betrokkenheid en liefdevolle benadering, voor een kort gesprekje over de familie, voor goed, voldoende en gevarieerd eten, voor de juiste medicijnen met water, voor afbouw van medicijnen, voor op tijd naar het toilet en eraf, voor vaker dan eenmaal douchen, voor regelmatig naar buiten, voor eenpersoonskamers, voor voldoende afleiding etc etc etc???????
    Nee, ga dan dat wellicht nuttige ding gebruiken als die zaken zijn geregeld anders sterft het met de door mij genoemde ellende een zachte dood en weer is een berg zorggeld naar de filistijnen.
    Het is beter dat Schippers nu haar volle aandacht geeft aan zaken die nodig zijn voor de patient en NIET GEDAAN WORDEN en dat ze vooral let op kosten die helemaal maar dan ook helemaal niet nodig zijn (waaronder bijv veel en veel te hoge beloningen voor wat men doet); Schippers ga eindelijk eens aan het werk.

  4. Ik heb ooit met Edith Schippers, toen nog kamerlid, gesproken over het EPD. Daar begreep ze geen snars van, ze had niet eens de klok horen luiden. VWS is mede schuldig aan de warboel aan systemen, die ontstaan is in de zorg. Als zij betere spelregels hadden opgesteld, waardoor een transparante communicatie was ontstaan, zou de zorg nu een stuk verder zijn.
    Als ik verder zie wie de sprekers zijn, denk ik niet dat iemand daar iets van zal opsteken. Het is weer vaker gezegd de ICT moet zich weer dienstbaar maken aan de gebruiker en niet andersom.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.