Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Zorg heeft behoefte aan nieuw businessmodel

Door de toenemende extramuralisering verwacht 40 procent van de zorginstellingen een nieuw businessmodel nodig te hebben. Dat blijkt uit onderzoek van Simac Healthcare in de langdurige zorg.
ketensamenwerking
Foto: rgbstock/Lars Sundström

De zorginstellingen verwachten dat zij voor dit nieuwe model moeten investeren in moderne ict-voorzieningen die zorg op afstand ondersteunen. Daarbij valt te denken aan domotica en de ict-infrastructuur. Ondanks het geloof in ict-toepassingen, zegt ruim 40 procent van de respondenten dat zorg op afstand niet goed geregeld is als het gaat om e-health en faciliteiten voor zelfredzaamheid. Hieronder valt ook het elektronisch patiëntendossier. De beschikbaarheid van dat dossier is bij 60 procent van de respondenten niet goed of matig geregeld. Zorg op afstand door middel van persoonsalarmering is wel tot tevredenheid geregeld.

Ketensamenwerking

De grootste kans om goedkoper te werken met behoud van kwaliteit, is volgens de ondervaagden een versterkte ketensamenwerking. Als argument geven zij dat de zorg daardoor doeltreffender wordt en dubbele diagnostiek wordt voorkomen. Met een elektronisch cliëntendossier (ecd) kunnen zorgpartijen informatie uitwisselen en zijn zij altijd op de hoogte van de toestand van de cliënt.

Managementinformatie

Om onderbouwd te beslissen over het rendement van innovatie is managementinformatie nodig. Volgens het onderzoek beschikt 26 procent van de instellingen daar helemaal niet over en nog eens 44 procent heeft de informatie slechts gedeeltelijk beschikbaar. Vrijwel alle zorginstellingen verwerven kennis over innovatie door het lezen van vakliteratuur (90 procent). Daarnaast bezoekt men beurzen (72 procent) of neemt deel aan creatieve denktanks.

Outsourcing

Uitbesteding van taken staat niet hoog op de agenda in de zorg, volgens het onderzoek. Zeker de facturering en inkoop wil men zelf blijven doen. Positief staan instellingen over outsourcing van facilitaire diensten (32 procent), HR en Payroll (29 procent). Verder overweegt een kleine minderheid uitbesteding van de ict-infrastructuur (30 procent), vastgoed (29 procent) of het ecd (27 procent)

Grootste uitdaging

Zorgorganisaties zien de veranderende rol van de gemeente als de grootste uitdaging. Daarbij kijken zij vooral naar de overheveling van de AWBZ naar de Wmo, waarbij de gemeente een nieuwe professionele rol nog moet waarmaken. Circa driekwart van de instellingen verwacht dat deze ontwikkelingen directe gevolgen hebben voor de processen binnen de organisatie. Daarnaast denkt ongeveer de helft dat de processen zullen worden beïnvloed door de landelijke invoering van de intramurale AWBZ en het scheiden van wonen en zorg.

Onderzoek

Voor het onderzoek zijn zorginstellingen benaderd met 1.000 tot 3.000 werknemers. Het merendeel van de onderzoeksgroep bestaat uit verpleeghuizen, verzorgingshuizen en instellingen voor thuiszorg, welzijn en ouderenzorg. De respondenten zijn werkzaam bij organisaties met een uiteenlopend aantal locaties.

14 reacties

  • Frans Damen

    Voor managers binnen de zorg is goed onderzoek van groot belang om te bepalen wat de belangrijkste trends zijn in het vakgebied en - nog belangrijker wellicht - hoe collega-bestuurders hiermee om denken te gaan. Referentiekader is belangrijk: alleen 'struisvogels' steken de kop in het zand. Voor zover ik kan beoordelen is het onderzoek uitgevoerd door een onafhankelijk bureau en zijn hiervoor bestuurders uit de zorg zelf benaderd. Zonder op de inhoudelijke kwaliteit van de reacties in te gaan, moet me van het hart dat ik me mateloos irriteer aan het feit dat iedereen - vooral lekker anoniem - zich meent te kunnen veroorloven 'gal' te spugen. Misschien een idee voor de redactie om niet langer anonieme reacties te accepteren?

  • Frans Damen

    Voor managers binnen de zorg is goed onderzoek van groot belang om te bepalen wat de belangrijkste trends zijn in het vakgebied en - nog belangrijker wellicht - hoe collega-bestuurders hiermee om denken te gaan. Referentiekader is belangrijk: alleen 'struisvogels' steken de kop in het zand. Voor zover ik kan beoordelen is het onderzoek uitgevoerd door een onafhankelijk bureau en zijn hiervoor bestuurders uit de zorg zelf benaderd. Zonder op de inhoudelijke kwaliteit van de reacties in te gaan, moet me van het hart dat ik me mateloos irriteer aan het feit dat iedereen - vooral lekker anoniem - zich meent te kunnen veroorloven 'gal' te spugen. Misschien een idee voor de redactie om niet langer anonieme reacties te accepteren?

  • Frans Damen

    Voor managers binnen de zorg is goed onderzoek van groot belang om te bepalen wat de belangrijkste trends zijn in het vakgebied en - nog belangrijker wellicht - hoe collega-bestuurders hiermee om denken te gaan. Referentiekader is belangrijk: alleen 'struisvogels' steken de kop in het zand. Voor zover ik kan beoordelen is het onderzoek uitgevoerd door een onafhankelijk bureau en zijn hiervoor bestuurders uit de zorg zelf benaderd. Zonder op de inhoudelijke kwaliteit van de reacties in te gaan, moet me van het hart dat ik me mateloos irriteer aan het feit dat iedereen - vooral lekker anoniem - zich meent te kunnen veroorloven 'gal' te spugen. Misschien een idee voor de redactie om niet langer anonieme reacties te accepteren?

  • Frans Damen

    Voor managers binnen de zorg is goed onderzoek van groot belang om te bepalen wat de belangrijkste trends zijn in het vakgebied en - nog belangrijker wellicht - hoe collega-bestuurders hiermee om denken te gaan. Referentiekader is belangrijk: alleen 'struisvogels' steken de kop in het zand. Voor zover ik kan beoordelen is het onderzoek uitgevoerd door een onafhankelijk bureau en zijn hiervoor bestuurders uit de zorg zelf benaderd. Zonder op de inhoudelijke kwaliteit van de reacties in te gaan, moet me van het hart dat ik me mateloos irriteer aan het feit dat iedereen - vooral lekker anoniem - zich meent te kunnen veroorloven 'gal' te spugen. Misschien een idee voor de redactie om niet langer anonieme reacties te accepteren?

  • Frans Damen

    Voor managers binnen de zorg is goed onderzoek van groot belang om te bepalen wat de belangrijkste trends zijn in het vakgebied en - nog belangrijker wellicht - hoe collega-bestuurders hiermee om denken te gaan. Referentiekader is belangrijk: alleen 'struisvogels' steken de kop in het zand. Voor zover ik kan beoordelen is het onderzoek uitgevoerd door een onafhankelijk bureau en zijn hiervoor bestuurders uit de zorg zelf benaderd. Zonder op de inhoudelijke kwaliteit van de reacties in te gaan, moet me van het hart dat ik me mateloos irriteer aan het feit dat iedereen - vooral lekker anoniem - zich meent te kunnen veroorloven 'gal' te spugen. Misschien een idee voor de redactie om niet langer anonieme reacties te accepteren?

  • Frans Damen

    Voor managers binnen de zorg is goed onderzoek van groot belang om te bepalen wat de belangrijkste trends zijn in het vakgebied en - nog belangrijker wellicht - hoe collega-bestuurders hiermee om denken te gaan. Referentiekader is belangrijk: alleen 'struisvogels' steken de kop in het zand. Voor zover ik kan beoordelen is het onderzoek uitgevoerd door een onafhankelijk bureau en zijn hiervoor bestuurders uit de zorg zelf benaderd. Zonder op de inhoudelijke kwaliteit van de reacties in te gaan, moet me van het hart dat ik me mateloos irriteer aan het feit dat iedereen - vooral lekker anoniem - zich meent te kunnen veroorloven 'gal' te spugen. Misschien een idee voor de redactie om niet langer anonieme reacties te accepteren?

  • Frans Damen

    Voor managers binnen de zorg is goed onderzoek van groot belang om te bepalen wat de belangrijkste trends zijn in het vakgebied en - nog belangrijker wellicht - hoe collega-bestuurders hiermee om denken te gaan. Referentiekader is belangrijk: alleen 'struisvogels' steken de kop in het zand. Voor zover ik kan beoordelen is het onderzoek uitgevoerd door een onafhankelijk bureau en zijn hiervoor bestuurders uit de zorg zelf benaderd. Zonder op de inhoudelijke kwaliteit van de reacties in te gaan, moet me van het hart dat ik me mateloos irriteer aan het feit dat iedereen - vooral lekker anoniem - zich meent te kunnen veroorloven 'gal' te spugen. Misschien een idee voor de redactie om niet langer anonieme reacties te accepteren?

  • Frans Damen

    Voor managers binnen de zorg is goed onderzoek van groot belang om te bepalen wat de belangrijkste trends zijn in het vakgebied en - nog belangrijker wellicht - hoe collega-bestuurders hiermee om denken te gaan. Referentiekader is belangrijk: alleen 'struisvogels' steken de kop in het zand. Voor zover ik kan beoordelen is het onderzoek uitgevoerd door een onafhankelijk bureau en zijn hiervoor bestuurders uit de zorg zelf benaderd. Zonder op de inhoudelijke kwaliteit van de reacties in te gaan, moet me van het hart dat ik me mateloos irriteer aan het feit dat iedereen - vooral lekker anoniem - zich meent te kunnen veroorloven 'gal' te spugen. Misschien een idee voor de redactie om niet langer anonieme reacties te accepteren? aanmeet

  • het kan beter

    Het is onzin wat dit artikel brengt. De kans als Nederland hier in stapt dat we dezelfde weg op gaan als de ziektekostenverzekeraars. Luxe gebouwen, dure jongens en meisjes, veel rapoporten en stelletjes profiteurs in de top die niet zonder een mooie secretaresse kunnen werken!

  • Seb

    Ketensamenwerking is een veelgehoorde oplossing en is efficiënter. Probleem is echter dat bijna alle zorginstellingen geheel afhankelijk zijn van overheidsgeld. Dat overheidsgeld wordt minder. Geen enkele zorginstelling wil minder omzet of snijden in eigen vlees. Kortom, er komt natuurlijk vooral concurrentie i.p.v. samenwerking. De overheid stimuleert deze concurrentie d.m.v. aanbestedingen. Over efficiency gesproken ....

  • Joshua

    Waarom doet Simac Healthcare dit onderzoek? Van wie kwam de vraag? Waarom moeten werkers in de zorg weer opgezadeld worden met modellen? De enige die een businessmodel heeft is Simac en alle andere bureaus: en dat is eerst onderzoeken, dan een probleem vaststellen of formuleren en dan zorginstellingen zoeken aan welke zij gaan vertellen dat ze een probleem hebben. Want dat is onderzocht. En de oplossing kost een stevig bedrag, maar ja, dan ben je wel klaar voor de toekomst. Financieel echter niet, je voelt je bestolen.
    Je hebt een probleem voor veel geld laten oplossen die je helemaal niet had.
    Daar gaat zoveel geld in om. Er is een woord voor: verspilling.

  • Jan C

    Weer een club die als gevolg van de crisis besloten heeft om maar eens flink FINACIEEL aan de zorg te melken.
    Ik word er helemaal gestoord van.
    Overigens is dat de straf voor de overheid en alle zorginstituten; die hebben niet alleen de deur wagenwijd opengezet om te plukken van de zorg; ze hebben de deur er maar gewoon uitgehaald.
    Deze club voelt dat de de overheveling van de zorg naar de gemeente slecht en onvoldoende is doordacht en zij springen -- zoals alle voorgangers instituten, zelfstandige adviesbureaus, semi zorginstellingen e.d. -- in dat gat, terwijl de gemeente dat op moet pakken ipv van weer een COMMERCIELE club erbij
    Slaap maar lekker door; de patient is de dupe.

  • bezorgde

    We gaan veel bedden sluiten in verzorgingshuizen en ggz. Verzorgenden ontslaan. Mensen in hun eigen woning laten verzorgen door vrijwilligers, mantelzorgers en de tekorten vullen we aan met de verplichte social return van die verzorgenden die het werk dan in ruil voor hun uitkering gaan doen.? Solidariteit is misschien wel geen aangeboren menselijke eigenschap! En als blijkt dat er onvoldoende gegadigden zijn voor hulpvragers, die wat ' moeilijker in de omgang ' zijn, dan zouden we als maatschappij misschien wel terug willen keren op dit mega- transitiebesluit. Houdt men daar in de besluitvorming rekening mee?

  • midden

    wat een klets, we moeten terug naar een niet-commerciëel gerichte zorg

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden