Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties1

Cliëntportaal biedt inzicht in planning zorgtaken

Mark van Dorresteijn
Softwareontwikkelaar helpLine heeft een real-time cliëntportaal ontwikkeld waarmee cliënten via een persoonlijke inlog de geplande zorgafspraken kunnen inzien. Het idee moet de cliënttevredenheid bij zorgorganisaties verhogen.
Cliëntportaal biedt inzicht in planning zorgtaken

Hereward Burgers, managing director van helpLine: ‘Met het cliëntportaal uit Careware, een noviteit voor de Nederlandse extramurale zorg, maken organisaties de planning van specifieke zorgtaken volledig transparant op cliëntniveau. De verwachte aankomsttijden van een ambulante zorgverlener worden real-time doorgezet naar het portaal. Elke zorgontvanger weet zo precies waar hij aan toe is en kan nauwkeuriger volgen wanneer de zorg geleverd wordt.’

Real-time

Cliënten kijken op een computer of tablet op hun persoonlijke Careware-webpagina en zien daar alle geplande zorgafspraken in een online agenda. Ook belangrijke details van de afspraak zijn in deze persoonlijke internetomgeving zichtbaar. Wat gaat er gebeuren tijdens de afspraak? Hoe lang duurt het bezoek? En wie komt er vandaag langs? Deze informatie is altijd up-to-date omdat het cliëntportaal met de planningssoftware is geïntegreerd.

1 REACTIE

  1. Een cliëntportaal is een praktische oplossing waar zowel zorgafnemers als cliënten veel baat bij hebben. Echter, het gaat om uiterst vertrouwelijke gegevens en veel cliënten denken dat het riskant is om deze via internet te delen. Een moet duidelijk maken wie er allemaal toegang heeft tot het dossier en wat zij hiermee mogen doen.
    Het is belangrijk om te regelen WIE, WANNEER en HOE LANG iemand toegang heeft. Ook: hoe kan men een mix van verschillende soorten gebruikers adequaat beheren? Door gebruikers niet te zien als unieke individuen, maar als ‘identiteiten’ die bestaan binnen informatiesystemen..
    Om nu te voorkomen dat zorginstellingen voor het cliëntportaal weer een nieuwe namenlijst moeten bijhouden zou een directe koppeling met het HR-systeem een goede oplossing zijn! Welk ECD of EPD er ook gebruikt wordt, het is belangrijk dat er een onderliggende structuur is voor beheer van deze identiteiten en waar alle huidige en toekomstige systemen eenvoudig op aangesloten kunnen worden!
    Dus begin met een cliëntportaal, want cliënten en zorgverleners roepen daar om. Begin echter met het bouwen van een ‘Identity Management’ framework dat modulair is. Zorg ervoor dat het van standaarden gebruik maakt en uitbreidbaar is naar alle bestaande of toekomstige systemen. Dan kan iedereen met een gerust hart gebruik maken van het cliëntportaal en zich concentreren op de zorg, zonder zorgen over digitale dreigingen!
    Bram Haasnoot
    RealOpen IT

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.